Рад је публикован на диску Сабора учитеља и налази се у Бази радова.
Презентација радионице http://www.slideshare.net/biljanavulovic7/samopotovanje-prezentacija
Презентација радионице http://www.slideshare.net/biljanavulovic7/samopotovanje-prezentacija
ОПШТИ ПОДАЦИ
Школа
|
Основна
школа „Свети Сава“
|
Место
|
Издвојено
одељење у Барама
|
Датум
|
25.05.2013.
|
Разред
|
2. и 4. ( у гостима су предшколци)
|
Час по
реду
|
5. и 6.
|
СТРУЧНИ ПОДАЦИ О РАДИОНИЦИ
Тема
радионице
|
САМОПОШТОВАЊЕ
|
Предмети
|
Одељењска
заједница у корелацији са српским језиком
|
Наставни
облици
|
Фронтални,
групни, рад у пару
|
Наставне
методе
|
Разговор,
дијалошка, кооперативна
|
Наставна
средства
|
Огледало,
евалуациони листићи, параван
|
Техничка
помагала
|
Техничка
помагала- НЕМАМО
|
Специјални
облик наставе
|
Техника Станице
|
Временска
артикулација радионице
|
Радионица
траје 90 минута.
Време
за активности није наведено, наставник
ће сам проценити када треба прећи на следећу активност и када ће бити паузе.
|
Садржај
рада
|
Ø Добродошлица родитељима и
неколико речи о Животним вредностима
Ø Техника грозд- Самопоштовање
Ø Подела у групе
Ø Групе извлаче папире на којима
је исписана по једна реченица. Анализирају и пишу шта они о томе мисле.
Ø Презентовање радова и дискусија
Ø У једном делу учионице стављено
је огледало, скривено је параваном. Пролазе кроз параван и мају задатак да
тамо виде неког, али не смеју рећи кога док сви не прођу.
Ø Разговор: кога су видели иза
завесе
Читање
текста о самопоштовању-задаци за групе( смањујемо за једну групу и чланове
распоређујемо у остале три групе )
1.Одлике детета високог самопоштовања
2.Одлике детета ниског самопоштовања
3.Како родитељи могу помоћи деци
Папир за писање задатака кружи од групе до групе и задржава се око 5
минута,групе допуњавају за сваки задатак своје мишљење;
Ø Излиставање
Ø Упоређивање одлика које су
саставили родитељи и деца са одликама које је учитељ припремио
Писање
сценарија :
1.Представљамо
дете високог самопоштовања
2.Представљамо
дете ниског самопоштовања
3.Замишљамо
и представљамо ситуацију у којој родитељи помажу детету ниског самопоштовања
Ø Глумимо
Ø Утисци
Ø Попуњавање евалуационих листића
|
Општи
циљ
|
Проширити
доживљај самопоштовања, навести децу да препознају у себи особу која може да
воли и буде вољена, да користе гестове и покрете који им доносе доживљај
самопоштовања( да се потапшу по рамену, честитају себи на успеху, да се
помазе по паметној главици и слично);
|
Специфични
задаци
|
Ø Развијање критичког мишљења и расуђивања, способност
промишљања,образлагања и аргументовања сваког свог става или поступка;
Ø Повезивање наученога са стварним животним ситуацијама,што за последицу
има трајност знања и његову примену у новим ситуацијама;
Ø Развијање самопоуздања и способности учења из грешака;
Ø Вештина сарадње са групом вршњака и заједничко изналажење решења;
Ø Оспособљавање за јавни наступ
|
Увођење
новине и мотивација
|
Доста
дуго радим у школи и сведок сам како из године у годину млади мењају
вредности. У сеоској школи у којој радим ,то још увек није у великој мери
изражено, као у градским школама, у шта се уверим сваки пут када одем да се
распитам о својој деци.Насиље, као и други пороци ,полако преовладавају. О
поштовању ,да и не говорим.
На
пиједесталу узора младих суверено владају звезде шоу бизниса и спортисти.
Највећи број младих сматра да знање није важно за будућност и жели без много
труда да заврши формално образовање. Они немају реалну слику света и не виде
везу између учења и успеха у животу. За нарушени систем вредновања данашње
омладине, сагласни су стручњаци, подједнаку одговорност треба да сносе
родитељи ,друштвени систем и медији.
Деца
само копирају одрасле.
Програм Животне вредности намењен је свима који
раде са децом, а забринути су због пораста насиља и одсуствовања поштовања
међу људима. Он нуди активности прилагођене узрасту, које подстичу развој
самопоуздања, критичког мишљења ,емоционалне интелигенције и креативног
изражавања - тај неопходни скуп вештина које ће оспособити дете да позитивно
одговори на сталне промене у друштву и његове различитости.
Животне
вредности су оријентири који наше понашање усмеравају.
Наставницима
се нуде практична упутства и технике којима могу да помогну деци да:
Ø истражују и развијају
универзалне људске вредности као што су : мир, поштовање, сарадња, слобода,
срећа, истина, скромност, љубав, одговорност, јединство, толеранција,
једноставност....
Ø развијају вештине потребне за
изграђивање односа заснованих на вредностима са вршњацима , родитељима и
другим људима.
|
ТОК РАДИОНИЦЕ
Активности
|
Садржаји
|
Активности наставника
|
Активности ученика и родитеља
|
Наставни облици
|
Наставне методе
|
Наставна средства
|
1. активност
|
Добродошлица родитељима и неколико речи о Животним вредностима
|
Разговара са родитељима и ученицима о мотивима који су га навели да
уради ову радионицу , упознаје их са Животним вредностима и најављује још
неколико сличних радионица
|
Слушају
|
Фронтални
|
Разговор
|
|
2. активност
|
Техника грозд- Самопоштовање
|
Записује на табли, даје упутства, усмерава
|
Слушају, говоре све што их асоцира на самопоштовање, разговарамо
|
фронтални
|
Дијалошка
|
|
3. активност
|
Подела у групе
|
Дели картице, даје упутства
|
Извлаче картице и формирају групе
|
фронтални
|
Дијалошка
|
Картице
|
4. активност
|
Групе извлаче папире на којима је исписана по једна реченица.
Анализирају и пишу шта они о томе мисле.
|
Дели папире
|
Извлаче папире и раде
|
Групни
|
Писаних радова
|
|
5. активност
|
Презентовање радова и дискусија
|
Слуша
|
Презентују и дискутују
|
Фронтални
|
усмено излагање
|
|
6. активност
|
У једном делу учионице стављено је огледало, скривено је параваном.
Пролазе кроз параван и мају задатак да тамо виде неког, али не смеју рећи
кога док сви не прођу.
|
Објашњава да имају прилику да виде неког посебног, веома слатког,
изузетног, вредног, јединственог и непоновљивог. Подстакнути их да пожеле да
се упознају са том особом. Замолити их да не кажу шта су видели док сви не
прођу активност.
|
Пролазе кроз параван
|
Индивидуални
|
Разговор
|
Огледало, параван
|
7. активност
|
Разговор: кога су видели иза завесе
|
Слуша одговоре и прати реакције на чињеницу да су видели сопствени
одраз у огледалу;
|
Разговарају
|
Фронтални
|
Разговора
|
|
8.
активност
|
Читање текста о самопоштовању-задаци за групе( смањујемо за једну
групу и чланове распоређујемо у остале три групе )
Ø Одлике детета
високог самопоштовања
Ø Одлике детета
ниског самопоштовања
Ø Како родитељи
могу помоћи деци
Ø Папир за писање
задатака кружи од групе до групе и задржава се око 5 минута,групе допуњавају
за сваки задатак своје мишљење;
|
Даје упутства и текст
|
Читају, размишљају,
|
Групни
|
Текстуална, писаних радова
|
Текст
|
9.
активност
|
Излиставање
|
Чита
|
Разговарају
|
Фронтални
|
Дијалошка
|
|
10.
активност
|
Упоређивање одлика које су саставили родитељи и деца са одликама.....које
је припремио учитељ
|
Слуша ,даје упутства
|
Разговарају, упоређују...
|
Фронтални, групни
|
Дијалошка
|
|
11. активност
|
Писање сценарија :
1.Представљамо дете високог
самопоштовања
2.Представљамо дете ниског самопоштовања( нека ситуација)
3.Замишљамо и представљамо ситуацију у којој родитељи помажу детету
ниског самопоштовања
|
Даје упутства, усмерава, помаже
|
Размишљају, договарају се и пишу сценарио
|
Групни
|
Дијалошка, писаних радова
|
|
12. активност
|
Глумимо
|
Гледа, слуша
|
Изводе сценарио
|
Групни, фронтални
|
||
10. активност
|
Утисци
|
Слуша
|
Износе своје утиске
|
Фронтални, индивидуални
|
Дијалошка
|
|
11. активност
|
Попуњавање евалуационих листића подела савета родитељима :)
|
Дели листиће, даје упутства
|
Попуњавају евалуационе листиће
|
Индивидуални
|
Писаних радова
|
Евалуациони листићи
|
Прилог бр.1
Самопоштовање
је уверење да сам јединствен и вредан пажње.
Самопоштовање
је уверење да сам допадљив и способан.
Самопоштовање
значи бити задовољан самим собом.
Самопоштовање
је кад волимо оно што јесмо.
Прилог бр. 2
Самопоштовање
Шта
заправо значи имати самопоштовање?
Самопоштовање
је увереност у сопствене вредности, снага поверења у своје идеје и мисли, као и
дубина вере у своје поступке.
Самопоштовање
није урођено, нити наследно. Оно се успоставља и мења током целог живота под
утицајем односа са другима. Самопоштовање више утиче на успех у животу него
интелектуални развој.
Неопходно
је да себе прихватите онаквим какви јесте, са свим својим слабостима, јер важно
је остати веран својој личности.Самопоштовње нас учи да не треба тежити
савршенству и да треба следити своје жеље. Свако некад направи грешку и прекори
себе, ипак мада је пожељно грешке избегавати, не треба ни себи ни другима,
пребацивати због неке ситнице- важно је волети и ценити себе, не понижавати
себе. Сваки пут кад помислите нешто лоше о себи, сетите се и неког свог успеха,
ситнијег или крупнијег. То ће вас подсетити да имате пуно врлина и да сте
вредни љубави и пажње.
Волите и
цените себе и више сте него вредни пажње.
Када смо
вољени, водићемо рачуна да не нарушавамо самопоштовање у другима.
Деца која
имају високо самопоштовање лакше се носе са променама, спремнија су да
ризикују, греше и уче из грешака, имају боље односе са другим људима.
Самопоштовање
нам помаже да:
Ø имамо поверење у сопствено
опажање, судове, изборе, одлуке и поступке;
Ø развијамо креативност у игри,
истраживању, учењу и дружењу;
Ø будемо независни у односу са
вршњацима;
Ø верујемо да ће нас залагање
довести до повољних резултата;
Ø активно учествујемо у разговору са
другом децом и одраслима,слободно постављамо питања;
Ø имамо поверења у друге, склапамо и
одржавамо пријатељства, будемо уважени и прихваћени у групи;
Ø храбро разматрамо нове идеје;
Ø изразимо свој став, чак и када
знамо да се други са њим неће сложити;
Прилог бр.3
Особине детета високог
самопоштовања
Ø лако склапа пријатељства, успешно
се забавља;
Ø весело је и пуно енергије, коју
често преноси и на другу децу;
Ø успешно сарађује са вршњацима и
одраслима;
Ø зна да доноси одлуке
Ø сигурно је у своје способности;
Ø ради боље уз мањи напор;
Ø задовољније је својим радом;
Ø очекује успех;
Особине детета ниског самопоштовања
Ø није задовољно собом;
Ø подцењује се;
Ø има негативно мишљење о себи;
Ø своје неуспехе приписује својој
неспособности;
Ø успех приписује срећи;
Ø склоно је тражењу одобрења од
других;
Ø очекује да ће доживети неуспех и
да ће га други одбацити;
Ø чешће се сукобљава са родитељима;
Како родитељи могу помоћи деци да
појачају самопоштовање
Ø Не пропустите прилику да кажете
детету шта вам се свиђа код њега, шта је добро учинило и да га волите;
Ø Не критикујте, истичите добро;
Ø Учите дете позитивном говору;
Ø Помозите детету да научи да доноси
одлуке и решава проблеме;
Ø Учите дете да поставља и остварује
циљеве;
Ø Омогућити му и подстицати га да
отворено говори о својим осећањима;
Ø Помоћи да реално схвати своје јаке
стране, као и слабости;
Ø Разговарати о његовим коренима;
Ø Не упоређивати са браћом и
сестрама;
Прилог бр.4
Свако се
прилагођава сваком, у овом чудесном свету,
све је у
неком кретању, у неком блиском споју,
и родитељ
мора да се прилагођава детету !!!
Као родитељ обећавам да ћу...
v Говорити свом детету шта ми се свиђа код њега, шта је добро учинило и
стално му стављати до знања да га безусловно волим.
v Нећу критиковати, нити упоређивати са другом децом,браћом и сестрама,
увек ћу истицати оно што је добро.
v Учити дете да позитивно мисли и позитивно говори, јер какве су нам мисли,
такав нам је и живот.
v Помоћи свом детету да научи да
самостално доноси одлуке , дели одговорност у породици и решава проблеме, да
поставља и остварује циљеве у животу.
v Подстицати да отворено и без
стида говори о својим осећањима.
v Му увек говорити о његовим
коренима.
v Читати детету и подстицати га да чита, јер кроз добре приче деца уче да
саосећају са другима, уважавају друге, да имају храброст, наду, да преузимају
одговорности.
v Подстицати развој самопоуздања код детета дајући му прилику да развија способност
и веру у себе, поштоваћу и истицаћу вредност његовог рада и показиваћу га
другима.
v Охрабривати радозналост детета и интересовања за науку.
v Пратити и упознати се са оним што дете учи и настојаћу да му помогнем да
своје знање примени у свакодневним ситуацијама у кући, бићу укључен у
образовање током целе године и разговараћу често са учитељом.
v Обратити пажњу на то шта, када и колико деца гледају ТВ и усмераваћу их
на образовне емисије прилагођене њиховом узрасту. Гледаћу ТВ са децом како бих
могао разговарати о ономе што гледамо.
v Настојати да се ТВ што мање гледа јер програми и за децу и за одрасле
садрже много насиља и других неприхватљивих садржаја.
v Разговарати са дететом свакодневно о томе шта се дешава у школи.
v Проширивати знања и искуства свог детета водећи га у музеје, позориште,
спортска игралишта, библиотеку...
v Постављати високе, али достижне
циљеве,заједно са дететом, охрабривати га да успе и да учи и греши без страха.
v Одредићемо време и место за рад код куће (учење и домаће задатке).
v Уживаћу у играма и активностима са мојом децом и ражћу заједно са њима.
Коришћена литература :
Интернет:
zivot.krstarica.com/i/zene/cenite-sebe
www.psihologijaonline.com/psihologija-licnosti/126-nase-samopoštovanje
Животне вредности, Dajana Hsu, Dajana Tilman, Kreativni centar, 2007.
НАПОМЕНА: Приликом писања припреме и осмишљавања радионице, максимално сам користила
књигу "Животне вредности", Дајане Хсу и Дијане Тилман.
Нема коментара:
Постави коментар