недеља, 17. април 2016.

СЕМИНАР "Креативни рад са ученицима на превенцији злоупотребе психоактивних супстанци - ПАС", Светлана Јоксимовић и Јелена Антић


УДРУЖЕЊЕ ГРУЖАНСКИХ УЧИТЕЉА

16 - 17.04.2016. Кнић












ПРВИ ДАН

Време Садржај
09:00 Добродошлица

Преглед обуке
Увод: Упознавање (10 минута)

09:20 Употреба ПАС међу децом и омладином у Србији:
Рад у групама: поделити се у групе од 3-4 учесника, дискутовати на питање "Шта знаш о коришћењу ПАС у својој школи, насељу, заједници, граду?" (5 минута)
Прикупити добијене информације (1 коментар по групи). (5 минута)
Презентација информација из ЕСПАД истраживања за Србију (10 минута)
Презентација кључних резултата технике “Нацртај и напиши” (10 минута)
Проверити са групом - да ли их је нешто изненадило? (2 минута)

09:50 Чињеничне информације о ПАС:
Рад у групама: поделити се у групе од 3-4, направити опис типичног корисника дроге тако што ћете одговорити на следеће питање "Шта се дешава са неким ко редовно користи ПАС?" Опис могу бити речи или слике. (5 минута)
Поделити ове описе међу групама. Истражити описе и утврдити да ли су то стереотипи или су настали на основу стварног искуства и знања. (10 минута)
Заједно погледати у књижицу "Твоје знање мења све". (10 минута)
Објаснити зашто је важно представити информације о ПАС на неутралан начин омогућавајући деци да развију своје сопствене судове о опасности. (5 минута)

10:20 Увод у емоционалну интелигенцију:
Објаснити шта је емоционална интелигенција. (10 минута)
Индивидуалне вежбе: направи  листу “ шта те чини да се осећаш добро / лоше?” Или “шта је то што те чини да се осећаш важним / небитним?” (3 минута)
Користити резултате вежбе како би расправљали о  томе колко су моћне емоције у свакодневном зивоту, у школи. (10 минута)
Истражити како је емоционална интелигенција повезана са учењем кроз самопоуздање, самопоштовање и понашање у учионици. Сагледати колико је важна емоционална интелигенција за успешно учење и живот. (10 минута)
Рад у групама: поделити се у групе од 3-4. Свака група ће испитати утицај на понашање које се односи на одређену тему. Теме су конзумирање  алкохола, пушење цигарета, конзумирање брзе хране, бављење физичком активношћу. (10 минута)
Прикупити  информације добијене из сваке групе, разговарати о томе на које све начине утиче понашање. Извући битне информације, наших и туђих осећања. (15 минута)

11:20 Пауза

11:50 Сарадња:
Играти " тачке контакта" (5 минута)
Играти  "чворове" (5 минута)
Продискутовати шта је то што је омогућило играчима да буду успешни у овим играма. Извући значај различитих
елемената сарадње: комуникација, компромис, заједнички рад, дељење  информација. (5 минута)
Продискутујте везу између осећања и сарадње и повратну спрегу направљену од добрих или лоших искуства. (5 минута)

12:10 Активно учешће деце:
Објасните везе између учешћа, самопоуздања и самопоштовања. Увести појам “Хартова лествица учешћа” и објаснити различите нивое.
Истражити како се учесници осећају давањем веће контроле деци у својим учионицама. (15 минута)
(Група вежби на активном / пасивном учењу?)
12:25 Значај рада у групама:
Рад у групама: поделити се у групе од 3-4. Половина групе би требало да направи списак предности и погодности рада у групама, а пола треба да направи списак недостатака и изазова рада у групама. (5 минута)
Прикупити повратне информације из сваке групе, један по један коментар. (5 минута)
Разговарати о томе како учинити рад у групи ефектнијим: распоред седења, ниво буке, јасноћа инструкција, време одржавања. (10 минута)

12:45 Улога фацилитатора:
Вртлог идеја на питање "Шта су карактеристике доброг фацилитатора?" (5 минута?)
Направити листу за приказ разлике између "учитеља" и "фацилитатора". (5 минутес)
Подсетити учеснике о значају учешћа и сарадње и дискутовали о томе како фацилитатор може помоћи да се то деси.
 (5 минута)
13:00 Међупрограмска повезаност и њене предности:
Подсетити учеснике како други програми који се спроводе у школама могу да се повежу са овим: Школа без насиља, грађанско васпитање. Расправљајте о сличностима у приступу. (10 минута)
Разговарати о томе како се овај програм може користити у оквиру других тематских области: уметност, језик, математика (5 минута)
Подсетити учеснике да ће бити потребно да се планира унапред и са својим колегама, у циљу успешног спровођења програма. (5 минута)

13:20 Пауза

14:20 Преглед јутарње сесије 
Поново истакнути колико емоционална интелигенција, разумевање осећања и сарадња представљају основу за овај приступ, као и које су користи за децу и наставнике. (5 минута)
Подсетити учеснике о важности промене њихове улоге из “наставник” у  “фацилитатор” и зашто је то важно. (5 минута)
Питања и одговори: одговорити на свако питање које је постављено као резултат јутарње сесије. (10 минута)

14:40 “Твоје знање мења све”:
Објаснити 7 корака “Заједничког учења у акцији” на коме је базиран нови наставни план и програм. (10 минута)
Објаснити да је лекција о ризицима додата у овај основни приступ. (5 минута)
Објаснити да је приступ подељен на 12 лекција. (5 минута)
Објаснити  материјал: информативну брошуру за децу и брошуру (водич) за наставнике. Објаснити да ће се остатак обуке фокусирати на овим материјалима и обезбедити пружање ефикасног садржаја. Више времена ће бити утрошено на садржај са техникама које могу бити мање познате или бити посебан изазов при раду. (5 минута)

15:05 Дечија брошура:
Проћи кроз садржај дечије информативне брошуре страницу по страницу и поразговарати о свим питањима које поставе учесници. (20 минута)

15:25 Наставни план и програм - смернице за употребу:
Уводни део: проћи кроз садржај и повезати ово са радом који се до сада односио на емоционалну интелигенцију, осећања, учешће и сарадњу. Извући неку од  смерница. Проверите да ли учесници имају додатних питања о било чему. (15 минута)

15:40 Пауза

16:00 Водич за наставнике:
Прва лекција - разумевање наших властитих осећања: разговарати о плану лекције. Проверити да се учесници осећају сигурни да користе вежбе, базирано на њиховим искуствима са почетка тренинга. Одговорити на питања и објаснити ако постоје било какве недоумице. Не заборавите да утврдите неке додатне активности које су могуће да проистекну из ове лекције. (15 минута)

16:15 Водич за наставнике:
Друга лекција - разумевање како други утичу на наша осећања: разговарати о плану лекције. Проверити да се учесници осећају сигурни да користе вежбе, базирано на њиховим искуствима са почетка тренинга. Одговорити на питања и објаснити ако постоје било какве недоумице. Не заборавите да утврдите неке додатне активности које су могуће да проистекну из ове лекције. (15 минута)

16:30 Оцена и преглед првог дана:
Преглед свега урађеног током овог дана, подсећајући учеснике на кључне поруке у вези са водичем. (10 минута)
Питања и одговори: одговорити на сва питања које учесници имају да поставе као резултат првог дана семинара (10 минута)

17:00 Затварање

ДРУГИ ДАН

Време Садржај
09:00 Загревање (5 минута)
Преглед онога што је урађено предходног дана, проверити ако учесници имају било какво питање да поставе у вези са претходним даном обуке.

0915 Водич за наставнике:
Трећа лекција: Разумевање и управљање ризицима 
Користити фотографију приказа ситуације и истражити ризике. (10 минута)
Кроз вежбу урадити категоризацију ризика обележавајући делове у просторији са “високи”, “низак” и “?” ризик. 
Истражити зашто су учесници одабрали баш тај ризик. (10 минута)
Одиграјте “игру о последицама”, тако да учесници буду упознати како се то ради. (10 минута)
Питања и одговори: одговорити на питања које учесници имају да поставе, подсетити  да је повратна информација о лекцији важна и за децу и да је део сваке лекције. (5 минута)

09:50 Водич за наставнике:
Лекција четири: учење како радити у групама
Подсети учеснике о томе шта је речено о групном раду током првог дана обуке. (5 минута)
Заједно креирати правила рада у групи. (5 минута)
Рад у групи: Поделити се у групе од 3-4 и одрадити задатак "Изгубљени у пустињи" (вежба “Дијамантска деветка”). (10 минута)
Не заборавите да утврдите неке додатне активности које су могуће да проистекну из ове лекције. (5 минута)

10:15 Водич за наставнике:
Лекција пет - вртлог идеја, избор приоритета / теме  и формирање група
Пратити тачно план лекције да би се показало како се може садржај завршити у времену које је на располагању и да учесници директно искусе о процесима у које су укључени. (45 минута)
** Сачувај резултате ове сесије да би касније користили у сесији "припрема за акцију" и "предузимање акције".

11:00 Пауза

11:20 Водич за наставнике:
Лекција пет - вртлог идеја, избор приоритета / теме  и формирање група (наставак)
Објаснити да  је ова лекција темељ онога што следи и да је јако важно за учеснике да је разумеју и да се осећају сигурни у себе да могу да је координирају. (5 минута)
Разговарати о томе како управљати вртлогом идеја, како се то одражава на оно што сте управо урадили и одговорити на сва питања која су учесници имали. (10 минута)
Подсетити учеснике о принципима и техникама  избора приоритета како би били сигурни да ће коначни избор тема пружити деци интересовање, корисност и стимулацију на том пољу, узимајући примере из вашег искуства. (10 минута)
Подсетити учеснике да користе ове информације да би се припремили за лекцију 6 и не заборавите да утврдите неке додатне активности које су могуће да проистекну из ове лекције (5 минута).

11:50 Водич за наставнике:
Лекције шест и седам - Сазнај више:
Проћи кроз план лекције и нагласити важност управљања временом за успешно спровођење ове две лекције. (5 минута)
Објасните како ће то помоћи деци да планирају свој рад. (5 минута)
Расправљајте о могућим начинима како деца могу да сазнају више о информацијама, укључујући и брошуре "Ваше знање мења све". Подсетите их да треба да упознају децу са тим да изаберу одговарајући метод. (10 минута)
Опишите улогу "стручњака” у овом приступу; дајте пример о томе како "стручњаци "могу бити укључени; нагласите важност припреме што већег броја "стручњака” који нису могли да раде на такав начин раније (15 минута).
Не заборавите да утврдите неке додатне активности које су могуће да проистекну из ове лекције и подсетите учеснике да ово може бити веома корисно у пружању додатног времена за децу да бисте сазнали више информација. (5 минута)

12:30 Пауза

13:30 Водич за наставнике:
Лекција осам - Повратне информације:
Објасните да је ово важан корак, као што када деца уче једни од других, треба да чују оно што су друге групе сазнале о њиховом избору тема. Ово искуство помаже да се изгради поверење кроз активно учешће. (5 минута)
Дискутујте о “оквиру за повратне информације" и шта се може учинити за учеснике да помогну деци да припреме своје повратне информације на ефективан начин. Истаћи колико је важно одржавање задатог времена и дискутујте о томе шта они могу учинити да помогну деци у овоме. (10 минута)
"Тачке за размишљање" на крају ове лекције су посебно важне и мора постојати време на располагању за то. (5 минута)

13:50 Водич за наставнике:
Лекција Девет - Припрема за акцију (први део):
Рад у групама: Учесници нек се распореде у групе у којима су били на крају сесије вртлог идеја и подсетите сваку групу на тему коју су изабрали. (5 минута)
Свака група треба да одлучи оно што жели да подели о овој теми као и да подели своје кључне поруке са свим учесницима. (10 минута)
Свака група би требало да идентификује своју циљну публику и објасни разлоге за избор. (10 минута)
Свака група треба да припреми песму којом ће да пошаље своје поруке. (15 минута)
Расправљајте о другим могућим начинима којима деца могу да се користе да би доставили своје поруке публици и истражите изазове за сваки од ових метода. (15 минута)
Истаћи поново важност управљања временом и пружања помоћи деци да планирају унапред. (5 минута)
Не заборавите да утврдите неке додатне активности које су могуће да проистекну из ове лекције. (5 минута)

14:55 Водич за наставнике:
Лекција десет - Припреме за акцију (други део):
Проћи кроз план лекције. (5 минута)
Презентација друговима из одељења или другима у школи је довољна, али деца могу да стекну још више самопоуздања ако се створе и спољне прилике (публика ван школе). То такође пружа одличну могућност да доведу родитеље или друге чланове заједнице. Расправљајте о могућностима за јавну презентацију од стране деце, како се то организује и ко може да помогне (на пример, особље из Завода за јавно здравље или Општине). (15 минута)

15:15 Пауза

15:45 Водич за наставнике:
Лекција једанаест - предузимање акције
Извођење песме сваке групе. (15 минута)

16:00 Водич за наставнике:
Лекција дванаест - рефлексија:
Објаснити како се спроводи вежба “Нацртај и напиши”  користећи упутства из водича. Уверите се да учесници разумеју како тачно да упуте децу како би ефективно радили ову вежбу. (10 минута). Разговарати о другим питањима која ће се користити као помоћ деци да искажу шта знају о дрогама, о себи и о другима. (10 минута). Подсетити учеснике да је важно препознати и наградити достигнућа деце на неки начин (5 минута)

16:25 Процена дечијег знања:
Објаснити како промене у знању деце и разумевању дрога се процењују упоређивањем информација са почетних вежби “вртлога идеја” са информацијама које они дају на крају у вежби “Нацртај и напиши”. (10 минута)
Расправљати о  прикладности коришћења стандардног пре-теста и пост-теста знања и ставова ученика у оквиру овог приступа. (10 минута)

16:45 Коначни преглед, резиме и евалуација:
Питања и одговори: бавити се свим питањима које учесници имају да поставе као резултат тренинга (15 минута) Предузети кратку евалуацију обуке. (10 минута). 
Захвалити се учесницима и затворите сесију. (5 минута)
Поделити евалуације учесницима да попуне. (10 минута)
Поделити уверења учесницима. (10 минута)

17:00 Затварање



Нема коментара:

Постави коментар