недеља, 7. јун 2015.

ОДЕЉЕЊСКА ПРАВИЛА - Квалитетном образовном праксом ка друштву знања , Центар за интерактивну педагогију


До одељењских правила долазимо разговором. Правила записујемо на  на видно место за све или правимо пано. Она нам требају јер регулишу начин рада , као и међусобне односе. 
Правила треба да буду:
  • јасна,
  •  једноставна за примену,
  • конкретна и позитивно одређена.
 Важе и за децу и за учитеља.
 Последице кршења правила договарају се као и правила.

ПРАВИЛА

 ДОНОСЕ ИХ ЗАЈЕДНО СВИ НА КОЈЕ СЕ ОДНОСЕ: ДЕЦА, РОДИТЕЉИ, ВАСПИТАЧИ/НАСТАВНИЦИ

 ВАЖЕ ЗА СВЕ И У СВИМ СИТУАЦИЈАМА

 ПОЗНАТА СУ СВИМА, ИСТАКНУТА НА ВИДНОМ МЕСТУ

 ФОРМУЛИСАНА СУ ТАКО ДА СУ ЈАСНА И ДА ОПИСУЈУ ПОЖЕЉНА, А НЕ НЕПОЖЕЉНА ПОНОШАЊА

 МОГУДЕ ЈЕ ПРИДРЖАВАТИ ИХ СЕ, ОЧЕКИВАНА ПОНАШАЊА СУ ИЗВОДЉИВА

 ПОДСТИЧУ НА УЧЕШЋЕ У РАДУ И ДАЈУ ОСЕЋАЊЕ СИГУРНОСТИ УЧЕНИЦИМА И УЧИТЕЉУ

 ПОСТОЈЕ ЈАСНО ДЕФИНИСАНЕ ПОСЛЕДИЦЕ НЕ ПРИДРЖАВАЊА ПРАВИЛА

 МОГУ СЕ ПРОМЕНИТИ, ПРИЛАГОДИТИ, ДОДАТИ НОВА

Правила нам требају јер:
  •  регулишу начин рада и регулишу међусобне односе, 
  • задовољавају потребе за: редом, јасноћом, смислом, сигурношћу, одговорношћу, поштовањем.
 Она су: 
  • општеважећа,
  •  стална (промене су јавне и договорне),
  •  доследно се спроводе. 
Циљ им је да штите, а не спутавају:
  •  физички интегритет,
  •  психолошки интегритет, 
  •  људска/дечија права.
 Успостављају се: 
  • заједно са ученицима ,
  •  јавно, кроз процес договарања,
  •  доступна (видно истакнута на паноу, било речима било симболима). 

 Ако желите да формирате правила за понашање одраслих помагача у учионици поступак је исти као и када их формирате са децом – кроз разговор.

 Правила понашања се доносе заједно са децом у разговору, нпр. питати децу шта мисле да деца треба да раде у школи, учионици или како деца треба да се понашају у учионици, записати све што деца кажу.

 Преформулисати одговоре које је потребно из негативног исказа у позитиван: нпр. не треба да се туку – шта је то што треба да радимо, шта желимо да раде -да речима, мирно решавају сукобе.

 Учитељ такође каже шта жели да деца раде у учионици (позитивно формулисано – не: желим да непричате на часу; не остављајте неред за собом вед: желим да пажљиво слушате; ствари које сте узели вртите на њихово место )

 Груписати добијене одговоре према сличности и одабрати неколико најзначајних (и за децу и за учитеља) као прва правила која се уводе. Боље одабрати неколико јасних правила, а касније додавати остала потребна.



Друго правило на фотографији, одавно смо променили :) .

Нема коментара:

Постави коментар