До одељењских правила долазимо разговором. Правила записујемо на на видно место за све или правимо пано. Она нам требају јер регулишу начин рада , као и међусобне односе.
Правила треба да буду:
- јасна,
- једноставна за примену,
- конкретна и позитивно одређена.
Последице кршења правила договарају се као и правила.
ПРАВИЛА
ДОНОСЕ ИХ ЗАЈЕДНО СВИ НА КОЈЕ СЕ ОДНОСЕ: ДЕЦА, РОДИТЕЉИ, ВАСПИТАЧИ/НАСТАВНИЦИ
ВАЖЕ ЗА СВЕ И У СВИМ СИТУАЦИЈАМА
ПОЗНАТА СУ СВИМА, ИСТАКНУТА НА ВИДНОМ МЕСТУ
ФОРМУЛИСАНА СУ ТАКО ДА СУ ЈАСНА И ДА ОПИСУЈУ ПОЖЕЉНА, А НЕ НЕПОЖЕЉНА ПОНОШАЊА
МОГУДЕ ЈЕ ПРИДРЖАВАТИ ИХ СЕ, ОЧЕКИВАНА ПОНАШАЊА СУ ИЗВОДЉИВА
ПОДСТИЧУ НА УЧЕШЋЕ У РАДУ И ДАЈУ ОСЕЋАЊЕ СИГУРНОСТИ УЧЕНИЦИМА И УЧИТЕЉУ
ПОСТОЈЕ ЈАСНО ДЕФИНИСАНЕ ПОСЛЕДИЦЕ НЕ ПРИДРЖАВАЊА ПРАВИЛА
МОГУ СЕ ПРОМЕНИТИ, ПРИЛАГОДИТИ, ДОДАТИ НОВА
Правила нам требају јер:
- регулишу начин рада и регулишу међусобне односе,
- задовољавају потребе за: редом, јасноћом, смислом, сигурношћу, одговорношћу, поштовањем.
- општеважећа,
- стална (промене су јавне и договорне),
- доследно се спроводе.
- физички интегритет,
- психолошки интегритет,
- људска/дечија права.
- заједно са ученицима ,
- јавно, кроз процес договарања,
- доступна (видно истакнута на паноу, било речима било симболима).
Ако желите да формирате правила за понашање одраслих помагача у учионици поступак је исти као и када их формирате са децом – кроз разговор.
Правила понашања се доносе заједно са децом у разговору, нпр. питати децу шта мисле да деца треба да раде у школи, учионици или како деца треба да се понашају у учионици, записати све што деца кажу.
Преформулисати одговоре које је потребно из негативног исказа у позитиван: нпр. не треба да се туку – шта је то што треба да радимо, шта желимо да раде -да речима, мирно решавају сукобе.
Учитељ такође каже шта жели да деца раде у учионици (позитивно формулисано – не: желим да непричате на часу; не остављајте неред за собом вед: желим да пажљиво слушате; ствари које сте узели вртите на њихово место )
Груписати добијене одговоре према сличности и одабрати неколико најзначајних (и за децу и за учитеља) као прва правила која се уводе. Боље одабрати неколико јасних правила, а касније додавати остала потребна.
Друго правило на фотографији, одавно смо променили :) . |
Нема коментара:
Постави коментар