субота, 23. мај 2015.

ДЕЧЈА НЕДЕЉА, отворена врата за родитеље и ученике, аутор Биљана Вуловић, реализатори Биљана Вуловић и Марија Ђорђевић


Рад је публикован на диску сабора учитеља и налази се у Бази радова.
Припрема за Отворена врата са родитељима налази се на линку:
http://www.slideshare.net/biljanavulovic7/deja-nedelja-otvorena-vrata-priprema

Презентација Отворених врата налази се на линку:http://www.slideshare.net/biljanavulovic7/deja-nedelja-otvorena-vrata-prezentacija





СТРУЧНИ ПОДАЦИ О ОТВОРЕНИМ ВРАТИМА
Тема Отворених врата
Дечја недеља
Предмети
Одељењска заједница и физичко васпитање у корелацији са српским језиком, светом око нас,природом и друштвом, музичком културом.
Наставни облици
Фронтални, групни, рад у пару, индивидуални
Наставне методе
Разговор, дијалошка, кооперативна
Наставна средства
Припремљени материјал
Техничка помагала
Техничка помагала- НЕМАМО
Специјални облик наставе
Техника Чинквина
Временска артикулација
 Први део Отворених врата траје 90 минута.
Време за активности  није наведено, наставник ће сам проценити када треба прећи на следећу активност  и када ће бити паузе.
После првог дела следе Игре без граница у којима ће учествовати ученици и родитељи.
Садржај рада
Ø  Добродошлица родитељима
Ø  Подела у групе ( према сопственим жељама родитељи и деца ће формирати групе )
Ø  Следећа активност за све групе је:
Зашто се ова недеља зове баш ДЕЧЈА НЕДЕЉА?
Ø  Извештавање група и качење одговора на пано у облику срца;
Ø  Неколико речи о Дечјој недељи ,Конвенцији о правима деце ( одштампани текст поделити и родитељима);
Ø  Пошто је ова недеља посвећена подстицању рађања, неколико мајки које имају више од двоје деце, поделиће са нама своја искуства и мотиве који су их навели да имају више деце....
Ø  Упамти! За права која си добио,
Која си стекао чим си се родио,
За права која као дете имаш,
Мораш и обавезе редовно да примаш.
Имати само права а не и обавезе,
Признаћеш- да је мало без везе.
Обавезе долазе исто кад и права;
Логика је правде паметна и здрава.
Обавезе ће се смењивати,
Све једна по једна;
А на деци је само да буду вредна,
Да их лепо науче и још боље схвате-
У томе ће им помоћи и маме и тате.
И ,ево сада ,ево и њих! Их...Их...Их... Обавеза тих!

Групе извлаче по једно дечје право. Њихов задатак је да напишу обавезе које произилазе из тог права.

Ø  Техника Чинквина- ДЕТЕ
Ø  Напомена: Док радимо , све време слушамо музику( Браћу не доносе роде)....

Ø  Следеће активности одвијаће се напољу. Игре без граница....

Циљеви и задаци
ОПШТИ ЦИЉЕВИ:
Усмерити пажњу родитеља и шире јавности према потребама и месту деце у друштвеној заједници;
Организовати посебно и пригодно одабране игре и стваралачке активности деце и за децу;
Подржавати дружење и рад одраслих са децом, подстицати активну партиципацију деце у активностима локалне заједнице;
Указивање на одговорност коју породица, школа, држава и њене институције имају у заштити и остваривању права деце;
СПЕЦИФИЧНИ ЗАДАЦИ:
Ø  Истраживање и развијање универзалних људских вредности као што су : срећа, истина, скромност, љубав, одговорност, јединство,  једноставност....
Ø  Развијање вештина потребних за изграђивање односа заснованих на вредностима са вршњацима , родитељима и другим људима.

Ø  Развијање критичког мишљења и расуђивања, способност промишљања,образлагања и аргументовања сваког свог става или поступка;
Ø  Вештина сарадње са групом вршњака и родитељима и заједничко изналажење решења;
Ø  Оспособљавање за јавни наступ;

Увођење новине и мотивација
Ми, просветни радници, сведоци смо , да је из године у годину ,све мањи број ученика и да су многе школе на ивици опстанка.
Дечија недеља ове године, а у складу са Стратегијом подстицања рађања као кровног документа за решавање проблема ниског наталитета, посвећује пуну пажњу стварању подстицајне климе за рађање, уз пружање посебне подршке моделу одговорног родитељства. 
Република Србија се још средином прошлог века суочила са проблемом рађања деце које је далеко испод потреба просте репродукције становништва, и које представља основни покретач депопулације и дубоких промена у старосној структури становништва. Стога Програм активности обележавања Дечије недеље у 2013. години одвијаће се под мотом:    

Слушајте мама и тата, 
желим сестру ил’ брата!

Новина је увођење технике Чинквина.
1.Први ред је опис теме у једној речи- најчешће именица (ДЕТЕ);
2.Други ред је опис теме у две речи (два придева);
3.Трећи ред садржи три речи које описују радњу (најчешће три глаголске именице );
4.Четврти ред је фраза од четири речи које изражавају осећања  вези са темом.
5.Пети ред је синоним (једна реч) којим се поново сажима суштина теме (завршна реч );
Још једна новина ,коју до сада нисмо практиковали у нашој школи , је наставак ових отворених врата
,али напољу. Родитељи и деца  ће се поделити у неколико већих група. Такмичићемо се у надвлачењу конопца, скакутању у џаку...ношењу лопте између глава или балона....






ТОК ОТВОРЕНИХ ВРАТА

Активности
Садржаји
Активности
наставника
Активности
ученика и родитеља
Облици рада
Методе рада
Наставна
средства
1.
Добродошлица родитељима
Учитељице и васпитачица се представљају родитељима , ( ово је сеоска средина у којој се сви познајемо, али за сваки случај, пошто смо сви заједено проверићемо да ли има оних који се мађусобно не познају)поздрављају родитеље и ученике и разговарају о мотивима који су их навели да организују Отворена врата, у неколико речи обавештава о активностима које следе.
Слушају о мотивима који су навели учитеља да осмисли и реализује ова Отворена врата , као и о активностима које следе.
Фронтални
Разговор

2.
Подела у групе ( према сопственим жељама родитељи и деца ће формирати групе )

Даје упутства
Формирају групе према сопственим жељама....
Фронтални
Разговор

3.
Групе имају задатак да напишу своје мишљење:
Зашто се ова недеља зове баш ДЕЧЈА НЕДЕЉА?

Даје упутства и дели папир
Договарају се и пишу своја своја размишљања о задатку...

Групни
Дијалошка,
Групних радова

4.
Извештавање група и качење одговора на пано у облику срца;
Слуша
Читају своја мишљења, слушају излагања других група и дискутују...
Фронтални
Излагања

5.
Неколико речи о Дечјој недељи ,Конвенцији о правима деце ( одштампани текст поделити и родитељима);

Учитељ ће рећи неколико речи  о Дечјој недељи, Конвенцији о правима деце и одштампани текст поделити  родитељима и ученицима
Слушају,читају, дискутују између себе о ономе што су ново сазнали;
Фронтални, групни
Дијалошка, текстуална
Припремљени текст
6.
Пошто је ова недеља посвећена подстицању рађања, неколико мајки које имају више од двоје деце, поделиће са нама своја искуства и мотиве који су их навели да имају више деце....
Даје упутства, слуша
Говоре о својим искуствима и мотивима који су их навели да имају више од двоје деце,слушају и износе своја мишљења;
Индивидуални, фронтални
Разговор

7.
Групе извлаче по једно дечје право. Њихов задатак је да напишу обавезе које произилазе из тог права.
Док раде слушају песму „Браћу не доносе роде“;
Даје упутства и дели папире на којима су написана дечја права.
Слушају, Читају извучено Дечје право, договарају се,пишу...
Фронтални, групни
Дијалошка, писаних радова
Припремљени материјал
8.
Извештавање група и качење одговора на пано

Даје упутства и слуша одговоре група;
Излажу,дискутују, образлажу своја мишљења;
Фронтални, групни
Дијалошка


9.





Техника Чинквина- ДЕТЕ
Даје упутства о новој техници
Слушају, смишљају и записују речи ....
Фронтални, рад у пару ( родитељ и дете)
Дијалошка ,писаних радова

10.
Извештавање


Слуша
Извештавају, слушају
Фронтални
Излагање

11.
Подела у групе
Организује
Деле се у групе, слушају упутства
Фронтални
Дијалошка

12.
Игре без граница- надвлачење конопцем
Даје упутства, организује
Слушају, организују се, договарају, такмиче се;
Фронтални, групни
Разговор
Конопац
13.
Штафетна игра- скакутање у џаку
Даје упутства, организује
Слушају, организују се, договарају, смишљају тактике, такмиче се;
Фронтални, групни
Разговор
Џакови
14.
Штафетно- ношење балона између глава
 
Даје упутства, организује
Слушају, организују се, договарају, смишљају тактике, такмиче се;
Фронтални, групни
Разговор
Балони


15.


Попуњавање евалуационих листића




Дели листиће, даје упутства



Износе своје утиске и попуњавају евалуационе листиће



Индивидуални



Писаних радова




Евалуациони листићи










Већ дуго,дуго  у бескрају тамног свемира, окреће се мала, плаво –зелена планета, названа Земља. Добра старица Земља, још увек вредно ради за нас- окреће се !
Некада давно, наша бакица је створила човека и дала му обавезу, да ствара нове вредности. Смислио је земаљски човек много лепих и корисних ствари,које је несебично поделио са другима. Провукле су се у том стварању бољег и многе ружне ствари као што су ратови,болести,дрога...

Много векова касније, а у оквиру онога што је створио и што поносно назива цивилизацијом, човек коначно почиње да размишља и о својој будућности- ДЕЦИ !
Генерална скупштина Уједињених нација усвојила је 1948. Универзалну декларацију о људским правима.Овај, први, међународни документ те врсте,подразумевао је и права детета. Убрзо је широм света дошло до сагласности да посебне потребе детета изискују и посебну пажњу. Тако су Уједињене нације 1959. године усвојиле Декларацију о правима детета, која се састојала од 10 посебних права.

Декларација ( изјава) је такав документ који нема законско, правно дејство, већ представља само моралну обавезу. За разлику од ње Конвенција је једна врста закона.То је уговор који правно обавезује онога који му приступи, по правилу потписом или ратификацијом.
Коначно, 20. новембра 1989. године, Конвенција је довршена и усвојена на Генералној скупштини Уједињених нација. Она је ступила на снагу 1990. године.До краја 1995. године Конвенцију о правима детета је ратификовало 170 од укупно 185 држава света, које су чланице Уједињених нација.

Задржавајући дух Декларације о правима детета, Конвенција такође одсликава неке проблеме са којима су деца данас, више него пре 30 година,суочена,као што су :заштита човекове околине, сексуално искоришћавање и употреба дрога.

ДЕЦА СЕ РАЂАЈУ СА ОСНОВНИМ СЛОБОДАМА. ОМОГУЋИМО ИМ ДА ИМАЈУ И СВОЈА НЕОТУЂИВА ПРАВА КОЈА ИМА СВАКИ ЧОВЕК.





ПРАВО СВАКОГ ДЕТЕТА ЈЕ ДА СЕ СЛОБОДНО ДРУЖИ И ИГРА СА ДРУГОМ ДЕЦОМ.


ПРАВО СВАКОГ ДЕТЕТА ЈЕ ДА ГА СТАРИЈИ ИЗЛЕЧЕ КАД  ЈЕ БОЛЕСНО.



СВАКО ДЕТЕ ИМА ПРАВА ДА СЕ ОДМАРА И ДА СЕ У СЛОБОДНОМ ВРЕМЕНУ ИГРА ШТА ХОЋЕ И С` КИМ ХОЋЕ.



ДЕЦА МОРАЈУ БИТИ ЗАШТИЋЕНА ОД  ЕКОНОМСКОГ ИСКОРИШЋАВАЊА И ЗЛОУПОТРЕБЕ ТЈ. ПОСЛОВА КОЈИ СУ ОПАСНИ ПО ЊИХОВ ФИЗИЧКИ, ДУШЕВНИ,МОРАЛНИ ИЛИ ДРУШТВЕНИ РАЗВОЈ.























2 коментара: