ИЗ ДНЕВНИКА СЕОСКЕ УЧИТЕЉИЦЕ




РАДНА
БИОГРАФИЈА

„Држави неће много штетити ако обућар нема појма о свом занату, једино ће Атињани ићи лошије обувени, али ако васпитачи буду рђаво испуњавали своје обавезе, онда ће стварати покољења незналица и порочних људи који ће упропастити будућност отаџбине.“
Платон

Рођена сам пре 47 година у гружанском селу Опланић.
Добар део своје професионалне каријере радим у неподељеним школама или комбинованим одељењима. То су оне школе  даље од града, а углавном су старије од градских, обично су окружене шумом и пољем, а ако имате среће, може се наћи неки поток или река у близини. Зову је неподељена јер сва деца седе у једној учионици, сви од првог до четвртог разреда заједно.
Већина ових школа је слабо опремљена, од наставних средстава и техничких помагала нема готово ништа, све се сведе на сунђер, креду, таблу, а уз то и традиционалну наставу. У једном разреду српски језик , у другом математика, смењују се директан и индиректан рад, сваки разред ради за себе... И тако....Сваког дана исто, као по неком аутоматизму.
Пре неколико година почела сам да се питам како да то променим, како да својим ученицима учење учиним лепшим и занимљивијим .
Непрекидан живот са младима има своје дражи и лепоту, захтева од нас да будемо блиски са њима, да их разумемо, да са њима делимо радости, решавамо проблеме, живимо њихов живот. Свакодневно имам прилику да осетим љубав, пажњу и топлину својих ученика.Трудим се да их упознајем и пратим њихов развој и напредовање, упознајем њихове индивидуалне карактеристике, могућности, потенцијале и подстичем њихов развој, посредујем у преношењу знања, изграђивања умења и навика , развоја способности, утичем на развој њихове личности, укључујем их у друштвени живот, стварам повољне услове за развој слободе и самодисциплине без које нема учења. Својом  отвореношћу, непосредношћу, искреношћу, наклоношћу и осећањем емпатије стварам услове за квалитетну комуникацију. 
Пратим иновације у настави, спроводим их у одељењу, истражујем најбоље моделе рада, иновирам, пратим савремену образовну технологију, правим спој традиционалне и савремене школе .
 Специфично у мом раду је да веома често бришем границе између предмета и разреда, да градиво повезујем хоризонтално и вертикално кад год је то могуће.
Радим у комбинованом одељењу, а оно пружа много могућности за вертикално и хоризонтално повезивање  градива (наставни садржаји су распоређени по моделу концентричних кругова, понављају се из разреда у разред, с тим што се у сваком следећем разреду и проширују и продубљују ). Прилагођавам  наставне планове,  обједињујем садржаје различитих предмета, повезујем их у једну смислену целину.
Сматрам да за добру наставу није важна количина добрих идеја , метода, техника, већ њихов избор, равнотежа и осмишљавање….
Да би успешно обављала свој посао определила сам се на стално стручно усавршавање, јер резултате истраживања других стално треба примењивати и проверавати у пракси.
Статичност је назадовање.

Моја највећа професионална постигнућа до сада:

-          Саветник – спољни сарадник Школске управе Крагујевац;
-          Педагошки саветник;
-          Члан комисије Министарства просвете за полагање испита за лиценцу;
-          Спољни сарадник Завода за унапређивање образовања и васпитања – Центра за развој програма и уџбеника  ;
-          Спољни сарадник Завода за вредновање квалитета образовања и васпитања;
-          Реализатор Обуке наставника за остваривање програма наставе и учења оријентисане на процес и исходе учења;
-          Координатор и реализатор франшизног програма „ Креативна школица успеха“;
-          Руководилац стручног тима за пројектну наставу при Удружењу гружанских учитеља;
-          Руководилац стручног тима за унапређивање васпитног рада у настави, Удружење гружанских учитеља;
-          Руководилац радне групе за припрему акредитације програма стручног усавршавања, Удружење гружанских учитеља;
-          Члан стручног тима за израду образове платформе "Е – школа" и обуку наставника за постављање наставних садржаја при Удружењу Креативних учитеља, Београд;
-          27 презентованих радова на скуповима у земљи, каи и међународним и 26 публикованих радова у стручним часописима, базама...
-          Аутор два акредитована семинара:
·         Преиспитај себе – унапреди праксу
·         Ваннаставне активности огледало школе
-          Оснивач сам Удружења гружанских учитеља, које је, иако младо, носилац бројних активности и има 50 чланова, иако је средина веома мала. Можете их погледати на линку http://ucitelj.snack.ws/-6.html
Ако личну и професионалну филозофију једне сеоске учитељице схватимо као лепоту живљења и  уживање у раду, будите сигурни да су и деца која живе на селу, упркос недостацима руралне средине, ипак у великој предности у односу на своје вршњаке у граду. Мој посао бесконачно црпи природне ресурсе. Никола Тесла је рођен у селу Смиљану и рекао је да нема ствари која би била тако вредна проучавања као природа. Из природе све почиње, у њој се и завршава. Михајло Пупин, потекао је из села Идвор „које се не може наћи ни на једној земљописној карти“, како је написао у аутобиографији „ Од пашњака до научењака“ , упорном борбом и неуморним радом, изборио је себи високо и славно место у светској науци.
    Деца обожавају тајне, тајне су у природи. Да ли је славном научнику Исаку Њутну стварно пала јабука на главу? Цела прича о паду јабуке на његову главу се никада није догодила. Њутн је гледао кроз прозор када је видео како јабука пада са дрвета. Еурека, ГРАВИТАЦИЈА! „ Не треба вршити толики притисак на децу, већ на амбијент, јер они уче из окружења. Требало би мењати окружење и нас, да би се и они на неки начин променили“, цитираћу колегу Кувељића, номинованог за једног од најбољих наставника на свету.
   Нису само „ девојке из Груже лепе као руже“. Гружа је поносна на своје генијалце. Добрица Ерић пева о њој. Гружа је муза, инспитрација и тајна. Његови преци били су „ полуписмени тежаци, горштаци и горосече, али православци“. Због свега овога, мени је лако да искористим оно што је свакога дана пред радозналим очима мојих ученика. Таква је мисија нас сеоских учитеља!
Позив наставника је један од најстаријих позива који своје корене има у периодима пре настанка школе као институције. Одувек су за наставнике бирани они појединци који су били поштовани и цењени у својој околини и у које су људи имали поверења. Лични пример је снажно средство васпитања  због чега није све једно ко ће тај пример давати.
„Образовање је најмоћније оружје које можете употребити да промените свет“
Рабиндрант Тагоре
Биљана Вуловић,
сеоска учитељица
-           

 





Нема коментара:

Постави коментар