понедељак, 4. април 2016.

РАДИОНИЦА -Ластавица, Биљана Вуловић и Марија Ђорђевић

Радионица је публикована у Електронском зборнику Сабора учитеља 13. јуна 2016.


„Не имати никога свога и некога ко те воли, то није живот. А ласта, није знала да лаже, она ме је волела…“

Бошко Дугачки

ПИСАНА ПРИПРЕМА ЗА РЕАЛИЗАЦИЈУ РАДИОНИЦЕ


Презентација радионице налази се на линку:

ОПШТИ ПОДАЦИ
РЕАЛИЗАТОРИ: Биљана Вуловић и Марија Ђорђевић
ШКОЛА: Основна школа „Свети Сава“
МЕСТО: Топоница, издвојено одељење у Барама
РАЗРЕД И ОДЕЉЕЊЕ: Први и трећи, предшколци
ДАТУМ: 19.03.2016.
МЕТОДИЧКИ ПОДАЦИ
ТЕМА РАДИОНИЦЕ: Ластавица
ОБЛИЦИ РАДА: фронтални, индивидуални, групни
МЕТОДЕ РАДА: дијалошка, демонстрације, посматрања, разговора, кооперативна…
НАСТАВНА СРЕДСТВА: асоцијација, филм „Ласта“, текст о ластавици, наставни листићи, евалуациони лист, аудио снимак цвркута ласте….

ВРЕМЕНСКА АРТИКУЛАЦИЈА РАДИОНИЦЕ: Радионица траје око 150 минута, време за активности је оквирно наведено (погледај у припреми на линку). Паузе ће бити по процени учитеља и васпитача.
АКТИВНОСТИ УЧИТЕЉА: Даје упутства, усмерава,поставља питања, демонстрира….
АКТИВНОСТИ УЧЕНИКА: Слушају, гледају филм, попуњавају табеле, праве кућице, играју се, изводе бројалицу, попуњавају листиће за самоевалуацију…

ЦИЉ РАДИОНИЦЕ: Упознати ученике са Даном птица Ластавица.

ЗАДАЦИ:

Образовни – проширити знања о Ласти и њеним карактеристикама , стећи знања да се о љубави и пријатељству може учити и од птица.

Функционални –развијање мотивације, мисаоних способности, подстицати ученике на групни рад ; развијање способности запажања занимљивости и појединости о Ластавици; 

Васпитни –развијање моралних особина (чувати гнезда птица, учити о пријатељству између људи и птица , љубави…не остављати пријатеље у невољи), естетских вредности, правилног односа према члановима групе, љубави према птицама.

ТОК РАДИОНИЦЕ

1.АКТИВНОСТ

-          Поздрав ученицима;
-          Подсећање на Одељењска правила, ради ефикаснијег рада;
-          Најављујем  да ћемо одиграти  Игру асоцијација - решење асоцијације Ласта

http://www.slideshare.net/biljanavulovic7/asocijacija-lasta

-     Најава радионице Ластавица, поводом светског дана ластавица, 19.марта;
-          Приказујем неколико фотографија ластавице, младих, гнезда….




2.АКТИВНОСТ

-          Краћи слободан разговор о Ластавицама;
-          Табела ЗЖН (Знао сам, желим да сазнам, научио сам)
-          На табли је нацртана табела. Током разговора о ластавицама, у прву колону уписујем све што знају о ласти. Написано треба да буде показатељ тренутног знања на тему радионице. Након тога, разговарамо шта би желели да знају о ластавицама и уписујемо у другу колону, како бисмо им током радионице то и омогућили .
-          Трећу колону попуњавамо на крају радионице.



О ласти знам…
О ласти желим да знам…..
О ласт сам данас научио…





3.АКТИВНОСТ

-          Гледамо филм Ласта.
-          Кратак садржај документарног филма ЛАСТА
Војвођански старац Бошко Дугачки, некадашњи сеоски свињар, отхранио је једну ластавицу испалу из гнезда.Три пута дневно хранио је црвима из презрелих вишања. Након неколико месеци, ласта се везала за старца толико да му је стајала на рамену док је ходао селом, или му је слетала на шубару, док је окопавао кукуруз. Стигла је јесен и старац се уплашио да ласта, из љубави према њему, неће хтети да одлети на југ. Одлучио је да сакупи новац и да је води на море...
 Ово је права Ода љубави и то не само човека према животињи и природи, већ исконској потреби човека да буде вољен. Филм који се памти.

Филм се налази на линку:

4.АКТИВНОСТ

Разговор о филму:
·         Чиме се бавио дека?
·         Шта се једног дана догодило?
·         Како је чувао ластавицу  (чиме је хранио, колико пута дневно, колико комада је могла да поједе, како јој је давао воду…..) ?
·         Како су дека и ластавица проводили време?
·         Шта је дека осећао према ласти?

 „ОПАСНО ЈЕ КАДА СЕ НЕШТО ЗАВОЛИ“ – Бошко Дугачки

·         Од чега је дека страховао, какве опасности су претиле ласти?
·         Шта се догодило ласти?
·         Како се дека осећао?

*      На које начине показујемо љубав?
*      Шта се дешава када некоме помогнемо у невољи?
*      Како се осећате када некоме помогнете?
*      Када кажемо да нам је срце велико и пуно?
*      Шта би људи хладног срца требало да науче?
*      Какав би свет био када би свако од нас другоме пружао љубав?

Ø  На који начин бринете о птицама?

5.АКТИВНОСТ

-Читамо писмо које је са пролећем донела, наша школска Ластавица,садржај писма уз филм треба да одговори на оно што деца желе да знају о ластавицама. (У ходнику испред наших врата, налази се, ласта која у кљуну држи велики коверат за остављање порука ученика и родитеља). Васпитачица са костимом ластавице доноси пристигле поруке, где се налази и писмо Ластавице. Разговара са децом и чита им писмо. Потом следи краћи разговор о прочитаном.




Здраво децо,

Да вам се представим, ја сам птица Ластавица.
Омиљена сам  у народу. Препознају ме  по  брзом и окретном лету , рачвастом репу с дугим крајњим перима . У репу имам дванаест пера, а може, код неких других ласта, бити и четвртаст. Леђа су ми плаво-црна, стомак светлији, а грло и чело су црвенкасти. Наши мужјаци и ми женке смо слични. Ласте су величине до 19 цм, тежимо до 25 г, а распон крила је 30-ак центиметара.
 Боравим у насељима, више волим села, него  градове. Храним се инсектима које ловим у лету, а пијем воду, током ниског лета над водом. Захваљујући облику тела и репа ,могу у лету мењати смер , ловећи плен. Живимо до 5 година.
Гнездим се искључиво по зградама које су направили људи. Гнездо градим од блата и сламки, обично у унутрашњости зграда (на гредама, у удубинама штала и сењака) или под мостовима.
 Наша песма је брзо цвркутање с наглим, убаченим грактавим звуковима.
 У јесен ,када су дани краћи ,а време хладније, у потрази за храном, путујемо у топлије крајеве, који су веома далеко . Људи нашу сеобу зову још и миграција. Током сеобе одмарамо у великим јатима у трсци. Ако се деси да нека птица током лета оболи или се повреди, не остављамо је саму. Две које су поред ње слећу са њом док се не опорави или не угине. У пролеће се враћамо у исти крај, исто гнездо које, ако је оштећено обнављамо.
Ми, женке два пута годишње снесемо 4 до 5 јаја .Обично су беле боје, али могу имати и пегице.
Наши птићи се излежу голи и затворених очију. Младунци покушавају да полете после 23 дана.
Има нас свуда у свету.





6.АКТИВНОСТ

-Играмо игру „Ласте проласте“ и тако формирамо четири групе .
-Појмови за формирање група су југ, гнездо, пролеће, птићи. Ученици који се определе за исти појам чине групу.




7.АКТИВНОСТ

Рад на задацима (групе извлаче картице са сликом шта ће правити).
Правимо кућице за ласте по шаблону од картона и гнезда од теста и сламки.
Док радимо подсећамо се каква је песма ластавица и слушамо је.

Рецепт за тесто: чаша воде. чаша брашна, чаша соли.

Цвркут ластавица се налази на линку:
https://www.youtube.com/watch?v=-SIHXFYh8uQ

https://www.youtube.com/watch?v=2b9wkv7uhBQ




8.ИЗЛОЖБА РАДОВА



Наше дрво добило је кућице за птице ,а вратиле се и ластавице.

Гнездо :)


9.АКТИВНОСТ

Изводимо бројалицу ластавица




10.АКТИВНОСТ

Довршавамо ЗЖН табелу – попуњавамо задњу колону , шта смо данас ново научили....





11.АКТИВНОСТ

ЕВАЛУАЦИЈА
Свидело ми се…..
Није ми се свидело…..
Желим да следећа радионица буде о…..

Утиске о радионици пишемо на шаблону облика ластавице.



Нема коментара:

Постави коментар