среда, 11. март 2015.

ПОДРЖИМО ЉУБАВ - ОТВОРЕНА ВРАТА ЗА РОДИТЕЉЕ И УЧЕНИКЕ, аутори Марија Ђорђевић- васпитач и Биљана Вуловић-учитељ

Рад је публикован у Просветном прегледу 26.02.2015. Комплетна припрема налази се испод фотографија.








Понекад се изгубимо у гањању дипломе, каријере, материјалних успеха и сличних ствари. Толико да заборавимо праву сврху живота и оног што га заправо чини. Људи данас одгајају децу да заврше факултете, хватају каријеру, новац и материјалне ствари које би им наводно требале донети осећај задовољства и радост.
А ЉУБАВ?
Љубав је живот. Све што разумем, разумем зато што волим.
Лав Толстој





ОПШТИ ПОДАЦИ
Школа
Основна школа „Свети Сава“
Место
Издвојено одељење у Барама
Датум
05.12.2014.
Разред
Предшколци, други и четврти
Час по реду
Трећи, четврти, пети и шести

СТРУЧНИ ПОДАЦИ О РАДИОНИЦИ
Тема радионице
Љубав је...
Предмети
Српски језик, Ликовна култура у корелацији са Музичком културом
Наставни облици
Фронтални, групни, рад у пару
Наставне методе
Разговор, дијалошка, кооперативна, радионичарска
Наставна средства
Евалуациони листићи,пак-папир,лепак,папири у боји, ....
Техничка помагала
Специјални облик наставе
Технике- Матичне и експертске групе
Временска артикулација радионице
Радионица траје 180  минута.
Време за активности  није наведено, наставник ће сам проценити када треба прећи на следећу активност  и када ће бити паузе.
Садржај рада
*      Добродошлица родитељима и ученицима
*      Техника ГРОЗД – Љубав
*      Представљање – Мене људи воле зато што....
*      Читање приче „Срећни сунђери“
Причаоница:
*      Где су живели сунђери?
*      Како замишљате Океан љубави?
*      Чиме је сунђер био изненађен када је угледао девојчицу?
*      Шта је рекао девојчици?
*      Када су сунђери тужни?
*      Шта сунђери раде када је неко тужан или љут?
*      У чему су сунђер и девојчица били једнаки?
*      Игра „Пољубац“
*      Подела у Матичне групе
*      Давање заједничког задатка
Заједнички задатак за све матичне групе: Љубав је када умемо да је делимо са другима. Какав би свет био када би свако од нас другоме пружао љубав?
*      Подела унутар група
*      Формирање експертских група
*      Рад на једном делу задатка за матичне групе:
1.На које начине показујемо и делимо љубав?
2.Да ли можете да се сетите тренутака када сте некоме пружили љубав и када Вам је та особа узвратила?
3.Како се осећате кад Вам је потребна помоћ и кад Вам је неко пружи?
4.Како се осећате кад Вам је срце тужно, а како кад је велико и радосно?
*      Враћање у матичне групе
*      Свако извештава о резултатима у експертским групама
*      Матична група врши синтезу и прави свој извештај
*      Извештавање матичних група
*      Групе извлаче задатак шта ће правити
*      Групе раде на задатку и слушају музику – најлепше љубавне песме...
*      Изложба и поклањање радова
*      Утисци и попуњавање евалуационих листова
Циљ радионице
*      Проширити искуство повезано са доживљајем љубави.
*      Продубити схватање љубави.
*      Изградити вештине исказивања љубави.
Задаци
*      Научити да препознају љубав у себи и у другима, у свом и у туђем понашању;
*      Подстицати их да слободно могу да причају о овој теми, повезивање љубави са доживљајима различитог типа и интезитета;
*      Вештина сарадње са групом и изналажење заједничког решења;
*      Развијање критичког мишљења решавањем задатака везаних за текст;
*      Развијање толеранције и уважавања мишљења других;
*      Подстицање мотивације и креативности;
*       Развијање моторичких способности ;
*      Неговање сарадничких односа у групи;
Мотивација и технике
Највећи мотиви за организовање Отворених врата, где раде заједно родитељи и деца, су осмеси на њиховим лицима, радост која им се види у очима, задовољство што имам прилику да радим са тако дивним људима .
Техника: Матичне и експертске групе.









ТОК ОТВОРЕНИХ ВРАТА

Активности
Садржаји
Активности наставника и васпитача
Активности ученика и родитеља
Наставни облици
Наставне методе
Наставна средства
1.
Добродошлица родитељима и ученицима
Неколико лепих речи....
Слушају
Фронтални
Разговор

2.
Техника ГРОЗД - Љубав
Дајем упутства
Слушају, размишљају
Фронтални
Разговор, дијалошка
Пак папир, маркер
3.
Представљање – Мене људи воле зато што....
Дајем задатак, објашњавам
Слушају, размишљају,пишу, извештавају
Индивидуални, фронталниронтални

Разговор-
Стикери
ЉУДИ НАС ВОЛЕ ЈЕР СМО ТАКВИ КАКВИ ЈЕСМО

Читање приче „Срећни сунђери“
Чита
Затварају очи и слушају
Фронтални
Текстуална
Текст „Срећни сунђери“

Причаоница:
*      Где су живели сунђери?
*      Како замишљате Океан љубави?
*      Чиме је сунђер био изненађен када је угледао девојчицу?
*      Шта је рекао девојчици?
*      Када су сунђери тужни?
*      Шта сунђери раде када је неко тужан или љут?
*      У чему су сунђер и девојчица били једнаки?





Свако дубоко у себи носи љубав. Понекад људи забораве на љубав која је у њима, не осећају је и она тада нестаје. Онда су љути или тужни јер заборављају да у њима има љубави... (Животне вредности – дајана тилман, дајана Хсу)


Игра „Пољубац“


Подела у матичне групе
Даје упутства

Објашњава: Извлачењем  стикера у облику срца разних боја (на срцима су исписане речи : љубав, срећа, радост, осмех) формирамо групе, дели картице...
Слушају, играју се

Слушају,
размишљају, извлаче картице, проналазе своја места.
Задатке у групама радиће родитељи и ученици другог и четвртог разреда,предшколци ће формирати групицу и радити цртеж поруку за оне које воле.
фронтални


Фронтални
разговор


Разговор, дијалошка.



Стикери

Давање заједничког задатка
Заједнички задатак за све матичне групе: Љубав је када умемо да је делимо са другима. Какав би свет био када би свако од нас другоме пружао љубав?
Даје задатак, објашњава.
Слушају, размишљају.
Фронтални
Разговор, дијалошка.


Подела улога унутар група
Објашњава-чланови се имеђу себе договарају коју ће реч одабрати за себе
Договарају се
Фронтални, групни
Разговор

5.
Формирање експертских група
Чланови групе са речју љубав седају за први сто...и тако редом (речи су написане на срцима на столовима)
Траже своја места
Фронтални


6.
Рад на једном делу задатка за матичне групе:
1.На које начине показујемо и делимо љубав?
2.Да ли можете да се сетите тренутака када сте некоме пружили љубав и када Вам је та особа узвратила?
3.Како се осећате кад Вам је потребна помоћ и кад Вам је неко пружи?
4.Како се осећате кад Вам је срце тужно, а како кад је велико и радосно?
Објашњава и дели задатке, усмерава, надгледа, помаже...
Слушају, размишљају,договарају се, сарађују
Групни
Разговор, писаних радова
Папир
7.
Чланови експертских група се враћају у матичне
Објашњава
Враћају се у своје матичне групе



8.
Свако извештава о резултатима у експертским групама
Објашњава и помаже, усмерава
Извештавају,дискутују, размењују информације...

Групни

Разговора



Матична група врши синтезу и прави свој извештај
Објашњава и помаже, усмерава
Договарају се
Групни

Разговора, писаних радова



Извештавање матичних група
Слуша,координира дискусијом

Извештавају, слушају, анализирају, дискутују

Фронтални

Излагање

Радови


Групе добијају задатак шта ће правити
Објашњава, даје картце са задацима групама, организује
Извлаче картице
Фронтални, групни
Разговор

Картице

13.
Групе раде на задатку и слушају музику – најлепше љубавне песме...
Помаже, усмерава, надгледа...
Размишљају, договарају се, певају, стварају...
Групни

Разговор,практичних радова
Папир, Папир у боји, лепак, перлице, картон....
14.
Изложба радова
Организује, помаже, усмерава...
Разговарају о радовима
Фронтални

Разговор, демонстративна
Радови

15.
Утисци и попуњавање евалуационих листова
Даје листиће, објашњава
Размишљају, попуњавају листиће

Индивидуални

Разговор..
Евалуациони листићи




Прилози:
Прилог 1.
Игра „Пољубац“
Сви стоје укруг. По унутрашњем ободу круга иде један од играча све док водитељ не каже СТОП. Онај поред кога је стао иде са њим у центар круга.док играчи стоје један наспрам другога у центру круга, остали броје:1,2,3. На три оба играча окрећу главу – лево или десно.Ако су окренули главу на исту страну, треба да се пољубе. Ако нису онда подигну руке и унакрст се пљесну длановима ( лева рука једног, десну руку другог и обрнуто).Онда онај који је био изабран остаје у кругу, шета док водитељ не каже стоп итд.


Прилог 2.
Прича- Срећни сунђери
Тереза Гарсија Рамос

Некада давно постојао је океан у којем су живели срећни сунђери. Није то био било какав океан, већ Океан лјубави. Разлог због којег су срећни сунђери увек били срећни био је тај што су увек били пуни љубави.
Једнога дана један од сунђера приближио се плићаку.Одлучио је да се игра с таласима и да се докотрља до обале.Коначно је стигао на обалу. И шта је угледао? Девојчицу која је седела на песку.
Чинило се да она и не примећује дивни океан, нити чисто плаво небо, већ да само гледа у песак.Није била нарочито срећна. Сунђер је био изненађен што види толико тужно лице по тако сунчаном дану.. поздравио ју је: „Здраво девојчице.Како си? Изгледаш несрећно. Причали су ми како  се дечаци и девојчице стално смеју“.
Девојчица му је скоро невољно одговорила: „Не.Многи људи су тужни“.Пажљиво је погледала у сунђер и рекла: „ Баш сам изненађена што видим један тако срећан сунђер! Одавно нисам видела тако срећно лице. Због чега си толико срећан?“
Сунђер јој је одговорио:“То је врло једноставно. Пошто живим у океану љубави, сунђери попут мене стално упијају љубав.ту љубав делимо једни с другима. А када неки сунђер заборави да узме љубав, онда се дешавају незгоде. Само тада неки сунђери постају тужни или љути“.
Девојчица се мало усправила и нестрпљиво запитала:“Шта онда радите?“
„Па“, одговорио јој је сунђер, „тада сви сунђери одлазе код тужног или љутог сунђера. Натопимо се љубављу, потом се исцедимо и дамо љубав ономе ко је тужан или љут. То је лако!“
Девојчица рече: „Мислим да бих волела да будем као ти. Да је могуће да се дечаци и девојчице испуне љубављу и буду срећни као ти?“
Сунђер јој одговори: „Наравно!“
А девојчица рече: „Али ја нисам сунђер! Ја сам девојчица.Како ја то могу да урадим?“
Сунђер јој рече: „То није важно! Само је потребно да верујеш у љубав. Ти си попут сунђера јер можеш да се потпуно испуниш љубављу и можеш ту љубав да даш другима.“
Девојчица је радосно узвикнула: „То је сјајно!Намеравам то да радим!“ Дубоко је удахнула и вежбала у мислима испуњавање љубављу. Осмехнула се и рекла: „Истина је! Већ се осећам срећнијом!“
Сунђер јој рече: „Видиш да је лако. Када се ради о љубави, сви смо ми исти“.




Прилог 3.
Љубав је када умемо да је делимо са другима. Какав би свет био када би свако од нас другоме пружао љубав?



Прилог4.

Задаци  за експертске  групе:
1.На које начине показујемо и делимо љубав?
2.Да ли можете да се сетите тренутака када сте некоме пружили љубав и када Вам је та особа узвратила?
3.Како се осећате кад Вам је потребна помоћ и кад Вам је неко пружи?
4.Како се осећате кад Вам је срце тужно, а како кад је велико и радосно?


ЕВАЛУАЦИОНИ ЛИСТ
Заокружите исказе који се односе на данашњу радионицу:

1.Веома ми се допада овакав начин рада.
2.Било ми је лепо јер смо заједно радили, договарали се и једни друге слушали.
3.Допада ми се овакав начин рада, али нисам задовољан радом свог пара или групе.
4.Питања су ми била нејасна и због тога сам био збуњен.
5.Било ми је досадно и не допада ми се овакав начин рада.
6.Желео бих да имам још оваквих радионица.
7.Не желим да имам радионице.

Презентација Отворених врата отвара се кликом на линк:



ПРИПРЕМА У ОБЛИКУ ЕСЕЈА

Покушај да вратимo неке животне вредности је радионица за родитеље и децу „ Љубав је“. Ова радионица је намењена одраслима који су спремни заједно са децом да уживају у лепоти откривања љубави.  Омогућиле смо да учесници своје идеје о љубави као вредности размењују на различите начине. Активности које ћемо имати треба да им помогну да препознају љубав у себи и другима, у свом и у туђем понашању. Учесници радионице треба да схвате да слободно могу да причају о овој теми.
Због малог броја ученика у сеоској школи радионица је организована за предшколце и ученике другог и четвртог разреда.Родитељи се радо одазивају позивима, али овог пута сам и сама била изненађена , сви су дошли.

Предмети који су заступљни на радионици: Српски језик, Ликовна култура у корелацији са Музичком културом.
Наставни облици: Фронтални, групни, рад у пару.
Наставне методе: Разговор, дијалошка, кооперативна, радионичарска.
Наставна средства: Евалуациони листићи,пак-папир,лепак направљен од природних материјала (вода, брашно, шећер),новине, шаблон за кесе, папири у боји, ....
Специјални облик наставе: Технике- Матичне и експертске групе.
Временска артикулација радионице: Радионица траје 180  минута.
Време за активности  није наведено, наставник и васпитач ће сами проценити када треба прећи на следећу активност  и када ће бити паузе.
Циљ радионице:
*      Проширити искуство повезано са доживљајем љубави;
*      Продубити схватање љубави;
*      Изградити вештине исказивања љубави;
*      Подстицање позитивних осећања;
*      Активирати пријатне успомене;
Задаци радионице:
*      Научити да препознају љубав у себи и у другима, у свом и у туђем понашању;
*      Подстицати их да слободно могу да причају о овој теми, повезивање љубави са доживљајима различитог типа и интезитета;
*      Вештина сарадње са групом и изналажење заједничког решења;
*      Развијање критичког мишљења решавањем задатака везаних за текст;
*      Развијање толеранције и уважавања мишљења других;
*      Подстицање мотивације и креативности;
*       Развијање моторичких способности ;
*      Неговање сарадничких односа у групи;
Радионицу смо започеле добродошлицом родитељима и ученицима, исказале задовољство што су се одазвали у тако великом броју.
Следећа активност је техника ГРОЗД. То је техника подучавања која подстиче слободно и отворено размишљање о свакој теми. Може да послужи и у фази евокације, где смо је и примениле, и у фази рефлексије.
Фаза евокације је активно присећање знања о некој теми. То учеснике радионице наводи да преиспитају властито знање и размишљају о теми коју ће детаљније анализирати.
Техника ГРОЗД може да подстакне размишљање пре дубље обраде теме, а може да послужи као начин понављања обрађене теме и као начин стварања нових веза или графичког приказа нивих сазнања.
Родитељи и ученици седе у кругу. Пишем реч ЉУБАВ. Учесници радионице говоре на шта их све та реч асоцира , записујемо. Ова активност , такође подстиче, опажање и изражавање осећања.


Живимо у малој сеоској средини и сви се између себе добро познајемо. Зато за другу активност учесници радионице добијају стикер у облику срца на коме ће написати зашто их други воле и тако се представити. Активност започињемо васпитачица и ја, тако што говоримо због чега нас други воле,  и тако се у кругу наставља...
Циљ ове активности је да схватимо да треба да будемо баш онакви какви јесмо, јединствени и посебни,  јер нас због тога људи и воле. Овакве активности код учесника развијају самопоштовање и подижу самопоуздање.
На крају активности закључујемо: ЉУДИ НАС ВОЛЕ ЈЕР СМО ТАКВИ КАКВИ ЈЕСМО.

Следи читање приче „Срећни сунђери“. Учесници затварају очи и слушају.
Прича- Срећни сунђери
Тереза Гарсија Рамос

Некада давно постојао је океан у којем су живели срећни сунђери. Није то био било какав океан, већ Океан љубави. Разлог због којег су срећни сунђери увек били срећни био је тај што су увек били пуни љубави.
Једнога дана један од сунђера приближио се плићаку.Одлучио је да се игра с таласима и да се докотрља до обале.Коначно је стигао на обалу. И шта је угледао? Девојчицу која је седела на песку.
Чинило се да она и не примећује дивни океан, нити чисто плаво небо, већ да само гледа у песак.Није била нарочито срећна. Сунђер је био изненађен што види толико тужно лице по тако сунчаном дану.. поздравио ју је: „Здраво девојчице.Како си? Изгледаш несрећно. Причали су ми како  се дечаци и девојчице стално смеју“.
Девојчица му је скоро невољно одговорила: „Не.Многи људи су тужни“.Пажљиво је погледала у сунђер и рекла: „ Баш сам изненађена што видим један тако срећан сунђер! Одавно нисам видела тако срећно лице. Због чега си толико срећан?“
Сунђер јој је одговорио:“То је врло једноставно. Пошто живим у океану љубави, сунђери попут мене стално упијају љубав. Ту љубав делимо једни с другима. А када неки сунђер заборави да узме љубав, онда се дешавају незгоде. Само тада неки сунђери постају тужни или љути“.
Девојчица се мало усправила и нестрпљиво запитала:“Шта онда радите?“
„Па“, одговорио јој је сунђер, „тада сви сунђери одлазе код тужног или љутог сунђера. Натопимо се љубављу, потом се исцедимо и дамо љубав ономе ко је тужан или љут. То је лако!“
Девојчица рече: „Мислим да бих волела да будем као ти. Да ли је могуће да се дечаци и девојчице испуне љубављу и буду срећни као ти?“
Сунђер јој одговори: „Наравно!“
А девојчица рече: „Али ја нисам сунђер! Ја сам девојчица.Како ја то могу да урадим?“
Сунђер јој рече: „То није важно! Само је потребно да верујеш у љубав. Ти си попут сунђера јер можеш да се потпуно испуниш љубављу и можеш ту љубав да даш другима.“
Девојчица је радосно узвикнула: „То је сјајно! Намеравам то да радим!“ Дубоко је удахнула и вежбала у мислима испуњавање љубављу. Осмехнула се и рекла: „Истина је! Већ се осећам срећнијом!“
Сунђер јој рече: „Видиш да је лако. Када се ради о љубави, сви смо ми исти“.

Следи причаоница:

*      Где су живели сунђери?
*      Како замишљате Океан љубави?
*      Чиме је сунђер био изненађен када је угледао девојчицу?
*      Шта је рекао девојчици?
*      Када су сунђери тужни?
*      Шта сунђери раде када је неко тужан или љут?
*      У чему су сунђер и девојчица били једнаки?
Закључујемо:
Свако дубоко у себи носи љубав. Понекад људи забораве на љубав која је у њима, не осећају је и она тада нестаје. Онда су љути или тужни јер заборављају да у њима има љубави... (Животне вредности – Дајана Тилман, Дајана Хсу)
Важно је размишљати позитивно, испуњавати мисли љубављу и ту љубав преносити на друге.
Да бисмо се одморили и опустили прелазимо на игру „Пољубац“ (Како стварати пријатну атмосферу за учење – ризница игара- Неца Јовић и Драган Кувељић).
Сви седе укруг. По унутрашњем ободу круга иде један од играча све док водитељ не каже СТОП. Онај поред кога је стао иде са њим у центар круга. Док играчи стоје један наспрам другога у центру круга, остали броје:1,2,3. На три оба играча окрећу главу – лево или десно.Ако су окренули главу на исту страну, треба да се пољубе. Ако нису онда подигну руке и унакрст се пљесну длановима ( лева рука једног, десну руку другог и обрнуто).Онда онај који је био изабран остаје у кругу, шета док водитељ не каже стоп итд.

Када смо се лепо опустили и насмејали прелазимо на примену Технике Матичне и експертске групе. Овим задатком треба да схватимо колико је важно делити љубав са другима, колико би свет био другачији….
*      Подела у Матичне групе- извлачењем  стикера у облику срца разних боја (на срцима су исписане речи : љубав, срећа, радост, осмех) формирамо групе по боји;
*      Давање заједничког задатка (Све групе добијају исти задатак);
Заједнички задатак за све матичне групе: Љубав је када умемо да је делимо са другима. Какав би свет био када би свако од нас другоме пружао љубав?
*      Подела унутар група- чланови се имеђу себе договарају коју ће реч одабрати за себе: љубав, срећа, радост, осмех.
*      Формирање експертских група – учесници који су одабрали реч љубав чине нову групу, срећа другу...
*      Рад на једном делу задатка за матичне групе (Нове групе које су настале, матичне, добијају нове задатке. Ти задаци ће омогућити да учесници размене мишљења и лакше ураде заједнички задатак. Сваки члан групе записује заједничке резултате рада.):
1.На које начине показујемо и делимо љубав?
2.Да ли можете да се сетите тренутака када сте некоме пружили љубав и када Вам је та особа узвратила?
3.Како се осећате кад Вам је потребна помоћ и кад Вам је неко пружи?
4.Како се осећате кад Вам је срце тужно, а како кад је велико и радосно?
*      Враћање у матичне групе (Чланови са собом носе папире на којима су писали о задацима које су добили.);
*      Свако извештава о резултатима у експертским групама (Учесници који су се вратили из експертских у матичне извештавају о својим резултатима рада) ;
*      Матична група врши синтезу и прави свој извештај ( Резултате рада које су донели сређују и обједињују и праве један заједнички извештај);
*      Извештавање матичних група
Док су ученици другог и четвртог разреда учествовали у овој активности, предшколци су радили цртеже којима су исказивали љубав према другу, другарици, родитељима, васпитачици, учитељици….

Следи део који највише воле и ученици и родитељи , а то је прављење украсних кеса у облику срца које ће у знак пажње и љубави поклањати једни другима.
Учесници радионице су добили материјал и упутство за рад.Свако у групи је имао своје задужење, неки су цртали шеме кеса на пак папиру, неки резали, неки спремали лепак. Лепак смо правили од природних материјала воде, брашна и шећера. Безбедан је за рад са децом. Сакупили смо доста илустрованих часописа из којих су деца резала слике које их асоцирају на љубав.  Док радимо слушамо најлепше љубавне песме. Потом правимо изложбу кеса „Љубави“. Коментаришемо слике на кесама и зашто је баш та слика била асоцијација на љубав. Учесници бирају коме ће поклонити своју кесу.
Након изложбе , на стикеру у облику срца, пишемо неку лепу реч, мисао или благослов ономе кога волимо.  Написано говоримо и стављамо у кесу онога коме је намењено ( мами, другу, учитељици)…
Предлог је да кесе понесу кући и окаче их на видно место. Укућанима треба да објасне шта се ту чува, као и да заједнички могу да пуне кесу љубављу, када осете потребу да некоме искажу љубав. Сврха тога је, да се после извесног времена кеса отвара, читају лепе поруке и кућа пуни љубављу на неком „заједничком састанку“.
Обећали смо да ћемо разменити утиске са породичних састанака и колико је то допринело да постану ближи и сложнији са члановима своје породице.

 И предшколци су имали своју малу изложбу.

Када сам прегледала евалуационе листове , закључила сам да су учесници веома задовољни организовањем оваквих радионица.Желе да их буде још више. Људи у селу немају богат друштвени живот , тако да је ово за њих веома драгоцено и квалитетно проведено време. Слике говоре више од речи.
Учитељ:
Биљана Вуловић
Осноовна школа“Свети Сава“, издвојено одељење у Барама
Васпитач:
Марија Ђорђевић
Предшколска установа „ Цветић“, издвојено одељење у Барама





Нема коментара:

Постави коментар