понедељак, 11. мај 2015.

КОМБИНАЦИЈА ДРАМСКОГ МЕТОДА И МЕТОДА ПИСАЊА РАДИ ПРОШИРИВАЊА И ПРОДУБЉИВАЊА ЗНАЊА, Заинтересујте ђаке за учење, Кетлин Гулд Ланди


"АКО НАША НАСТАВА ТРЕБА ДА БУДЕ УМЕТНОСТ, МОРАМО ДА ЗНАМО ДА ТО ШТО НАСТАВУ ПРЕТВАРА У УМЕТНОСТ НИЈЕ КОЛИЧИНА ДОБРИХ ИДЕЈА , ВЕЋ ЊИХОВ ИЗБОР, РАВНОТЕЖА И ОСМИШЉАВАЊЕ...."- Луси Макормик Калкинс

Неки ученици су научени да мисле да постоје тачни и погрешни одговори у свему о чему уче и да је сазнавање тих одговора једини начин и смисао учења. У страху да неће знати тачан одговор , они не учествују у пуној мери у одељењским расправама, не желе да се изложе могућности да погреше.
Децу треба навести да почну да управљају сопственим учењем, да имају довољно самопоуздања да постављају питања и да повезују оно што уче са собом и својим животом и са другим стварима које су научили. Они треба да науче како да своја знања представе на нове и узбудљиве начине и док то буду чинили, њихово самопоуздање ће расти, вештине рада у групи усавршавати, а мисаоност и жеља да се науче нове ствари продубљивати.
Наставници треба да воде ученике, олакшавају им учење, повезују идеје, помажу у тражењу података.....- како би стимулисали ученике да мисле, да истражују и да испричају о чему уче и размишљају.
Наставу би требало заснивати на питањима:

  • Шта желим да ученици виде, доживе, науче, осете...?
  • О чему желим да размишљају?
  • Шта да замисле?
  • Чега да се сете?
Ево неколико активности које су покушај да подстакнем ученике да продубе своје знање.

Кад водимо ученике на екскурзије , желимо да стекну што више искуства, али и да истовремено уживају у свему што треба да уоче или науче. Припрема пред путовање личи на прелиставање часописа пре него што ћете пронаћи најзанимљивије чланке. Припрема је кључна за успех путовања, јер ће деца бити заинтересована ако оно што виде и доживљавају успеју да повежу са оним што су већ научили о одређеној теми. Уочиће много више ако су прошли добру припрему.

Ученици треба да буду спремни да запажају, али и охрабрени да посматрају својим очима и упореде виђено са претходно добијеним информацијама.

Припрема:



  • Информације о пећинама и Ресавској пећини;
На часу Одељењског старешине вршили смо припреме за екскурзију. Осим основних упутстава (времена поласка, ствари које ће понети...) користећи енциклопедије и интернет упознали смо се са пећинама, пећинским украсима (сталактити , сталагмити, пећински стубови), настанку украса, колико је времена потребно да се украси створе, живи ли неко уопште у пећинама,  како се понашати приликом посете пећини (унутрашњост пећина је углавном влажна и клизава, ученици морају бити опрезни док се крећу), температура Ресавске пећине је увек 7 степени (обући јакне).....

Сталактити су пећински украси који расту од таванице према поду. Унутрашњост им је шупља (за разлику од сталагмита).




Сталагмити су пећински украси који расту од пода према таваници. Сталагмити су за разлику од сталактита потпуно испуњени и у њима нема шупљине.




Пећински стубови представљају облик пећинских украса који настаје када се сталактит , који расте од таванице пећине према поду споји са сталагмитом који расте у супротном смеру.  


                                                                                                                       
  Ресавска пећина на линку http://www.srbija.travel/priroda/pecine/resavska-pecina/


Обилазак Ресавске пећине:












Следеће активности, после екскурзије, на часу српског језика:


  • Загонетна реч (ученици седе у кругу , цртице су исписане на хамеру, ученици говоре по слово и погађају реч) РЕСАВСКА ПЕЋИНА;
  • Разговарамо о посети пећини, спајамо оно што смо сазнали пре поласка на екскурзију и оно што смо сазнали обиласком пећине;
  • За нас је важна Дворана историје, разговором се подсећамо шта је тамо пронађено (врх копља, секира, лобања поларне лисице, огњиште)... Размишљамо и разговарамо откуда се све то нашло ту......
  • Гледамо кратак дечији филм "Живот пећинских људи"- Радренис филм , филм је на линку https://www.youtube.com/watch?v=af4_yN1VxTI
  • Разговарамо о филму и оно што из њега сазнајемо спајамо са већ стеченим сазнањима у пећини, енциклопедији и на интернету; 
  1. Изглед људи (дуге косе, браде - зашто?);
  2. Одевање људи (животињска кожа, обућа од коже);
  3. Храна (лов на животиње - копље, лук, стреле; биљке - тровања док не стекну прва сазнања о отровним биљкама);
  4. Звери
  5. Ликовна уметност - сликање по зидовима пећине;


  6. Забава- стварање звука ударањем камен о камен;
  7. Камен - оруђе за прављење предмета и паљење ватре;
  8. Селидбе - узрок - нестанак хране
  • Ученици треба да затворе очи и да замисле да су пећински људи ,потом да у свескама опишу свој живот (где живе, како живе, шта облаче, како се хране, забављају....);
"У светове из неких прича лако је ући: то поље смо видели, на том имању смо живели, на тој реци пецали. Други су компликованији. Да бисмо ушли потребан нам је способан писац да отвори врата, паметан приповедач да нас увуче у радњу или проницљив наставник који ће за причу осмислити привлачан контекст. Док слушамо или читамо речи, претварамо симболе у запањујуће слике које нам омогућавају да се удубимо у ту причу. "- Лари Сварц и Дејвид Буд


  • Писање приче о свом животу у пећини...
Ученици често не пишу зато што се осећају као да за то нису способни. Иронија је у томе што је једини начин на који могу да науче да пишу  боље је управо тај да пишу и да при том уче како да пишу. Међутим, када им дамо улогу у драми и тако их укључимо у неку измишљену ситуацију , често откријемо да у себи успевају да пронађу неке друге и сигурније гласове , без обзира на то пишу ли или говоре. Пружајући прилику ученицима да се уживе у улоге, омогућавамо им да се уживе и у нека другачија искуства. Њихове улоге им омогућавају да говоре и понашају се на начине који су потпуно другачији од ситуација које су проживели.
Из угла улоге ученици могу писати у различитим жанровима: дневнике, извештаје, мејлове, писма, приче, разгледнице, записе у бродском дневнику, дневнике догађаја, рекламе, биографије.....
И њихова публика може бити разноврсна, могу писати родитељима, наставницима, пријатељима, познатим личностима.....

"Драмске технике засноване су на трансформацији : како људи могу да се претворе у друге људе или бића да би сада и овде испричали или написали причу која говори о ономе што се десило тада и тамо." - Ришар Шектер

  • Читање прича и дискусија;
Неке од насталих слика и прича у улози:










Коришћена литература:
Заинтересујте ученике за учење - 50 примера добре праксе- Кетлин Гулд Ланди
Енциклопедије

Нема коментара:

Постави коментар