петак, 2. јануар 2015.

Радионица САМОПОШТОВАЊЕ -аутор Биљана Вуловић- "Није да се хвалим, пред оком ми свиће, иако сам мали, ја сам људско биће."

Рад је публикован на диску Сабора учитеља и налази се у Бази радова.
Презентација радионице http://www.slideshare.net/biljanavulovic7/samopotovanje-prezentacija

ОПШТИ ПОДАЦИ
Школа
Основна школа „Свети Сава“
Место
Издвојено одељење у Барама
Датум
25.05.2013.
Разред
2. и 4. ( у гостима су предшколци)
Час по реду
5. и 6.

СТРУЧНИ ПОДАЦИ О РАДИОНИЦИ
Тема радионице
САМОПОШТОВАЊЕ
Предмети
Одељењска заједница у корелацији са српским језиком
Наставни облици
Фронтални, групни, рад у пару
Наставне методе
Разговор, дијалошка, кооперативна
Наставна средства
Огледало, евалуациони листићи, параван
Техничка помагала
Техничка помагала- НЕМАМО
Специјални облик наставе
Техника Станице
Временска артикулација радионице
Радионица траје 90 минута.
Време за активности  није наведено, наставник ће сам проценити када треба прећи на следећу активност  и када ће бити паузе.
Садржај рада
Ø  Добродошлица родитељима и неколико речи о Животним вредностима
Ø  Техника грозд- Самопоштовање
Ø  Подела у групе
Ø  Групе извлаче папире на којима је исписана по једна реченица. Анализирају и пишу шта они о томе мисле.
Ø  Презентовање радова и дискусија
Ø  У једном делу учионице стављено је огледало, скривено је параваном. Пролазе кроз параван и мају задатак да тамо виде неког, али не смеју рећи кога док сви не прођу.
Ø  Разговор: кога су видели иза завесе
Читање текста о самопоштовању-задаци за групе( смањујемо за једну групу и чланове распоређујемо у остале три групе )
1.Одлике детета високог самопоштовања
2.Одлике детета ниског самопоштовања
3.Како родитељи могу помоћи деци
Папир за писање задатака кружи од групе до групе и задржава се око 5 минута,групе допуњавају за сваки задатак своје мишљење;
Ø  Излиставање
Ø  Упоређивање одлика које су саставили родитељи и деца са одликама које је учитељ припремио
Писање сценарија :
1.Представљамо дете  високог самопоштовања
2.Представљамо дете ниског самопоштовања
3.Замишљамо и представљамо ситуацију у којој родитељи помажу детету ниског самопоштовања
Ø  Глумимо
Ø  Утисци
Ø  Попуњавање евалуационих листића
Општи циљ
Проширити доживљај самопоштовања, навести децу да препознају у себи особу која може да воли и буде вољена, да користе гестове и покрете који им доносе доживљај самопоштовања( да се потапшу по рамену, честитају себи на успеху, да се помазе по паметној главици и слично);
Специфични задаци

Ø  Развијање критичког мишљења и расуђивања, способност промишљања,образлагања и аргументовања сваког свог става или поступка;
Ø  Повезивање наученога са стварним животним ситуацијама,што за последицу има трајност знања и његову примену у новим ситуацијама;
Ø  Развијање самопоуздања и способности учења из грешака;
Ø  Вештина сарадње са групом вршњака и заједничко изналажење решења;
Ø  Оспособљавање за јавни наступ
Увођење новине и мотивација
Доста дуго радим у школи и сведок сам како из године у годину млади мењају вредности. У сеоској школи у којој радим ,то још увек није у великој мери изражено, као у градским школама, у шта се уверим сваки пут када одем да се распитам о својој деци.Насиље, као и други пороци ,полако преовладавају. О поштовању ,да и не говорим.
На пиједесталу узора младих суверено владају звезде шоу бизниса и спортисти. Највећи број младих сматра да знање није важно за будућност и жели без много труда да заврши формално образовање. Они немају реалну слику света и не виде везу између учења и успеха у животу. За нарушени систем вредновања данашње омладине, сагласни су стручњаци, подједнаку одговорност треба да сносе родитељи ,друштвени систем и медији.
Деца само копирају одрасле.
Програм  Животне вредности намењен је свима који раде са децом, а забринути су због пораста насиља и одсуствовања поштовања међу људима. Он нуди активности прилагођене узрасту, које подстичу развој самопоуздања, критичког мишљења ,емоционалне интелигенције и креативног изражавања - тај неопходни скуп вештина које ће оспособити дете да позитивно одговори на сталне промене у друштву и његове различитости.
Животне вредности су оријентири који наше понашање усмеравају.
Наставницима се нуде практична упутства и технике којима могу да помогну деци да:
Ø  истражују и развијају универзалне људске вредности као што су : мир, поштовање, сарадња, слобода, срећа, истина, скромност, љубав, одговорност, јединство, толеранција, једноставност....
Ø  развијају вештине потребне за изграђивање односа заснованих на вредностима са вршњацима , родитељима и другим људима.







ТОК РАДИОНИЦЕ

Активности
Садржаји
Активности наставника
Активности ученика и родитеља
Наставни облици
Наставне методе
Наставна средства
1. активност
Добродошлица родитељима и неколико речи о Животним вредностима
Разговара са родитељима и ученицима о мотивима који су га навели да уради ову радионицу , упознаје их са Животним вредностима и најављује још неколико сличних радионица
Слушају
Фронтални
Разговор

2. активност
Техника грозд- Самопоштовање
Записује на табли, даје упутства, усмерава
Слушају, говоре све што их асоцира на самопоштовање, разговарамо
фронтални
Дијалошка

3. активност
Подела у групе
Дели картице, даје упутства
Извлаче картице и формирају групе
фронтални
Дијалошка
Картице
4. активност
Групе извлаче папире на којима је исписана по једна реченица. Анализирају и пишу шта они о томе мисле.
Дели папире
Извлаче папире и раде
Групни
Писаних радова

5. активност
Презентовање радова и дискусија
Слуша
Презентују и дискутују
Фронтални
усмено излагање

6. активност
У једном делу учионице стављено је огледало, скривено је параваном. Пролазе кроз параван и мају задатак да тамо виде неког, али не смеју рећи кога док сви не прођу.
Објашњава да имају прилику да виде неког посебног, веома слатког, изузетног, вредног, јединственог и непоновљивог. Подстакнути их да пожеле да се упознају са том особом. Замолити их да не кажу шта су видели док сви не прођу активност.
Пролазе кроз параван
Индивидуални
Разговор
Огледало, параван
7. активност
Разговор: кога су видели иза завесе
Слуша одговоре и прати реакције на чињеницу да су видели сопствени одраз у огледалу;
Разговарају
Фронтални
Разговора

8.
активност
Читање текста о самопоштовању-задаци за групе( смањујемо за једну групу и чланове распоређујемо у остале три групе )
Ø  Одлике детета високог самопоштовања
Ø  Одлике детета ниског самопоштовања
Ø  Како родитељи могу помоћи деци
Ø  Папир за писање задатака кружи од групе до групе и задржава се око 5 минута,групе допуњавају за сваки задатак своје мишљење;
Даје упутства и текст
Читају, размишљају,
Групни
Текстуална, писаних радова
Текст
9.
активност
Излиставање
Чита

Разговарају

Фронтални

Дијалошка


10.
активност
Упоређивање одлика које су саставили родитељи и деца са одликама.....које је припремио учитељ
Слуша ,даје упутства
Разговарају, упоређују...
Фронтални, групни
Дијалошка


11. активност
Писање сценарија :
1.Представљамо дете  високог самопоштовања
2.Представљамо дете ниског самопоштовања( нека ситуација)
3.Замишљамо и представљамо ситуацију у којој родитељи помажу детету ниског самопоштовања

Даје упутства, усмерава, помаже
Размишљају, договарају се и пишу сценарио 
Групни
Дијалошка, писаних радова

12. активност
Глумимо
Гледа, слуша
Изводе сценарио
Групни, фронтални


10. активност
Утисци
Слуша
Износе своје утиске
Фронтални, индивидуални
Дијалошка

11. активност
Попуњавање евалуационих листића подела савета родитељима :)
Дели листиће, даје упутства
Попуњавају евалуационе листиће
Индивидуални
Писаних радова
Евалуациони листићи


Прилог бр.1

Самопоштовање је уверење да сам јединствен и вредан пажње.

Самопоштовање је уверење да сам допадљив и способан.

Самопоштовање значи бити задовољан самим собом.

Самопоштовање је кад волимо оно што јесмо.

Прилог бр. 2

Самопоштовање

Шта заправо значи имати самопоштовање?
Самопоштовање је увереност у сопствене вредности, снага поверења у своје идеје и мисли, као и дубина вере у своје поступке.
Самопоштовање није урођено, нити наследно. Оно се успоставља и мења током целог живота под утицајем односа са другима. Самопоштовање више утиче на успех у животу него интелектуални развој.

Неопходно је да себе прихватите онаквим какви јесте, са свим својим слабостима, јер важно је остати веран својој личности.Самопоштовње нас учи да не треба тежити савршенству и да треба следити своје жеље. Свако некад направи грешку и прекори себе, ипак мада је пожељно грешке избегавати, не треба ни себи ни другима, пребацивати због неке ситнице- важно је волети и ценити себе, не понижавати себе. Сваки пут кад помислите нешто лоше о себи, сетите се и неког свог успеха, ситнијег или крупнијег. То ће вас подсетити да имате пуно врлина и да сте вредни љубави и пажње.
Волите и цените себе и више сте него вредни пажње.
Када смо вољени, водићемо рачуна да не нарушавамо самопоштовање у другима.

Деца која имају високо самопоштовање лакше се носе са променама, спремнија су да ризикују, греше и уче из грешака, имају боље односе са другим људима.

Самопоштовање нам помаже да:
Ø  имамо поверење у сопствено опажање, судове, изборе, одлуке и поступке;
Ø  развијамо креативност у игри, истраживању, учењу и дружењу;
Ø  будемо независни у односу са вршњацима;
Ø  верујемо да ће нас залагање довести до повољних резултата;
Ø  активно учествујемо у разговору са другом децом и одраслима,слободно постављамо питања;
Ø  имамо поверења у друге, склапамо и одржавамо пријатељства, будемо уважени и прихваћени у групи;
Ø  храбро разматрамо нове идеје;
Ø  изразимо свој став, чак и када знамо да се други са њим неће сложити;


Прилог бр.3


Особине детета високог самопоштовања

Ø  лако склапа пријатељства, успешно се забавља;
Ø  весело је и пуно енергије, коју често преноси и на другу децу;
Ø  успешно сарађује са вршњацима и одраслима;
Ø  зна да доноси одлуке
Ø  сигурно је у своје способности;
Ø  ради боље уз мањи напор;
Ø  задовољније је својим радом;
Ø  очекује успех;


Особине детета ниског самопоштовања

Ø  није задовољно собом;
Ø  подцењује се;
Ø  има негативно мишљење о себи;
Ø  своје неуспехе приписује својој неспособности;
Ø  успех приписује срећи;
Ø  склоно је тражењу одобрења од других;
Ø  очекује да ће доживети неуспех и да ће га други одбацити;
Ø  чешће се сукобљава са родитељима;


Како родитељи могу помоћи деци да појачају самопоштовање


Ø  Не пропустите прилику да кажете детету шта вам се свиђа код њега, шта је добро учинило и да га волите;
Ø  Не критикујте, истичите добро;
Ø  Учите дете позитивном говору;
Ø  Помозите детету да научи да доноси одлуке и решава проблеме;
Ø  Учите дете да поставља и остварује циљеве;
Ø  Омогућити му и подстицати га да отворено говори о својим осећањима;
Ø  Помоћи да реално схвати своје јаке стране, као и слабости;
Ø  Разговарати о његовим коренима;
Ø  Не упоређивати са браћом и сестрама;

 

Прилог бр.4          

Свако се прилагођава сваком, у овом чудесном свету,

све је у неком кретању, у неком блиском споју,

и родитељ мора да се прилагођава детету !!!

 

Као родитељ  обећавам да ћу...

v  Говорити свом детету шта ми се свиђа код њега, шта је добро учинило и стално му стављати до знања да га безусловно волим.
v  Нећу критиковати, нити упоређивати са другом децом,браћом и сестрама, увек ћу истицати оно што је добро.
v  Учити дете да позитивно мисли и позитивно говори, јер какве су нам мисли, такав нам је и живот.
v  Помоћи  свом детету да научи да самостално доноси одлуке , дели одговорност у породици и решава проблеме, да поставља и остварује циљеве у животу.
v  Подстицати  да отворено и без стида говори о својим осећањима.
v   Му увек говорити о његовим коренима.
v  Читати детету и подстицати га да чита, јер кроз добре приче деца уче да саосећају са другима, уважавају друге, да имају храброст, наду, да преузимају одговорности.
v  Подстицати развој самопоуздања код детета дајући му прилику да развија способност и веру у себе, поштоваћу и истицаћу вредност његовог рада и показиваћу га другима.
v  Охрабривати радозналост детета и интересовања за науку.
v  Пратити и упознати се са оним што дете учи и настојаћу да му помогнем да своје знање примени у свакодневним ситуацијама у кући, бићу укључен у образовање током целе године и разговараћу често са учитељом.
v  Обратити пажњу на то шта, када и колико деца гледају ТВ и усмераваћу их на образовне емисије прилагођене њиховом узрасту. Гледаћу ТВ са децом како бих могао разговарати о ономе што гледамо.
v  Настојати да се ТВ што мање гледа јер програми и за децу и за одрасле садрже много насиља и других неприхватљивих садржаја.
v  Разговарати са дететом свакодневно о томе шта се дешава у школи.
v  Проширивати знања и искуства свог детета водећи га у музеје, позориште, спортска игралишта, библиотеку...
v  Постављати високе, али  достижне циљеве,заједно са дететом, охрабривати га да успе и да учи и греши без страха.
v  Одредићемо време и место за рад код куће (учење и домаће задатке).
v  Уживаћу у играма и активностима са мојом децом и ражћу заједно са њима.

Коришћена литература :
Интернет:
zivot.krstarica.com/i/zene/cenite-sebe
www.psihologijaonline.com/psihologija-licnosti/126-nase-samopoštovanje
Животне вредности, Dajana Hsu, Dajana Tilman, Kreativni centar, 2007.

НАПОМЕНА: Приликом писања припреме и осмишљавања радионице, максимално сам користила књигу "Животне вредности", Дајане Хсу и Дијане Тилман.

Нема коментара:

Постави коментар