петак, 23. јануар 2015.

ВЕЗА ИЗМЕЂУ УЧЕЊА И ЖИВОТА УЧЕНИКА

Али из дана у дан све више верујем да се основни задатак нас као људских бића састоји у томе да тражимо везе и тако увежбавамо своју машту...Из тога следи да је главни задатак образовања храњење маште и брига о њој.

Кетрин Патерсон

Поставите себи питања:
  • Како ћу подстаћи знатижељу ученика?
  • Како ћу им удахнути вољу за учењем?
  • Како ћу их натерати да пожеле да сазнају више?

АНГАЖОВАЊЕ УЧЕНИКА

Млади продавац се разочарао. Није успео да склопи важан посао. Разговарајући са шефом, младић је слегнуо раменима. "Претпостављам", рекао је , "да то само доказује да коња можете одвести до реке , али да га не можете натерати да пије воду."
"Синко", одговорио му је шеф, даћу ти један савет: Твој посао није да га натераш да пије. Твоје је да га натераш да ожедни."
Из часописа Bits and Pieces, 14.01.1999.




Сви ученици долазе у школу са жељом да нешто науче. Улазе у свет у коме их стимулише ново градиво, интригирају идеје које чују у разговорима и активности које упражњавају с наставником и школским друговима, а имају и лични интерес да теже за знањем.
..............................
Понекад се, међутим ,ученици отуђе од школе. Можда не успевају да се пронађу у градиву које обрађују и неопходно их је "упецати". Можда не успевају да се изборе са свим оним што се од њих тражи или пак не виде сврху задатка који добијају. Може се десити да градиво с којим не успевају да успоставе везу на личном плану код њих изазива досаду и фрустрацију.
Како да градиво предвиђено наставним програмима учинимо занимљивим за сву децу? Како да у учионици успоставимо за ученике значајне, изазовне и отворене ситуације које ће их покренути на учење? Како да наставу организујемо тако да ученицима буде омогућено да активно уче и да на критички начин сагледавају и вреднују градиво које обрађују? Како ученицима предочавамо постојање мноштва начина гледања на свет? Које методе користимо да их доведемо до тачке у којој постају "жедни" нових идеја и интеракције?
Елиот Ајзнер тврди да настава треба да се бави "стварањем умова".Деца се рађају с мозговима, наглашава он, а наша је дужност да омогућимо да се ти мозгови развију у умове. Наставници који сваког дана доносе одлуке о томе како ће се одвијати настава располажу алаткама за мењање ума.
Изазов се састоји да учионицу претворите у место на ком се учење повезује са њиховим животима, проблемима и оним што им се догађа.С обзиром на то да је мозак гладан смисла, морате да размислите и о начину на који ћете наставне садржаје повезати са претходним знањем, разумевањем и искуствима ученика..........
Добро размислите и о овим питањима:
  • На који начин ћу тему представити да они буду толико заинтересовани да пожеле да сазнају више?
  • Када да их једном "упецам", шта ћу да предузмем да одржим њихову пажњу, да пробудим растуће интересовање тако да заиста постану жедни новог знања?
  • Како ћу успети да продубим ово искуство тако да ученици почну критички да размишљају и постављају занимљива питања?
  • Како ћу их подстаћи на самостално истраживање у коме ће пронаћи додатне информације?
  • Које занимљиве ствари ћу покушати да их наведем да учине или направе користећи све те информације које су открили?
  • Како ћу мапирати наставу уназад: од завршног задатка, повезаног са свим што су у лекцији научили, до њеног почетка?

Наставници могу подстицати истинско учење тако што ће учинити да наставни садржаји добију лично значење за ученике. Они морају пронаћи начине да ученике упецају и помогну им да извуку смисао и значење из онога што уче.

Кетлин Гулд Ланди
"Заинтересујте ђаке за учење" - 50 примера добре наставне праксе 


Нема коментара:

Постави коментар